Berlingske Business

Kampen om selskabsskatten fortsætter

selskabsskat_Business
Selskabsskatten i Danmark bliver sænket frem mod 2015, men nye skattesænkninger i andre EU-lande lægger allerede fornyet pres på skatteprocenten. Foto:

I bestræbelserne på at tiltrække ny kapital og jobskabelse vil Portugal i løbet af de næste fem år sænke selskabskatten fra 31 pct. til 19 pct.

Det lægger fornyet pres på Danmark, der har en planlagt sænkning på tre procentpoint til 22 pct. frem mod 2016, mener Venstre, som efterlyser en ny dansk sænkning. Med regeringspartierne er ikke med på den ide.

Det skriver Børsen fredag.

»Det sender et kæmpemæssigt signal om, at nu vil de virkelig rykke Portugal op i en liga, hvor det er interessant for udenlandske virksomheder at investere i landet. Og det betyder også noget for, om danske virksomheder kan tiltrække investeringer,« siger gruppeformand i Venstre, Kristian Jensen, til Børsen.

Venstre opfordrer regeringspartierne til at sænke selskabskatten yderligere, og erhvervsorganisationen DI er enig i, at den portugisiske reform af selskabsskatten lægger pres på Danmark. Jacob Bræstrup, som er skattepolitisk chef i DI, fortæller over for Børsen, at halvdelen af de øvrige EU-lande har sænket satsen siden 2007, og at der til næste år er bebudet lettelser i Storbritannien, Finland, Norge og Slovenien, og så selvfølgelig i Portugal og Danmark.

DI har foreslået at sænke selskabskatten til 20 pct. allerede i 2014, og herefter lempe den 15 pct. frem mod 2020 for at være konkurrencedygtig med omverdenen.

Men regeringen har ingen planer om flere sænkelser af selskabsskatten. Nadeem Farooq, skatteordfører hos De Radikale, mener, at det er lige så vigtigt at sikre ro i forhold til skattereglerne, fordi det er, hvad erhvervslivet efterspørger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen