Berlingske Business
17:42

Kampen for en ny dagsorden

Når en regering er under pres i meningsmålingerne, er et af de bedste redskaber til at få ændret udviklingen

at sætte en ny dagsorden. Det var, hvad statsminister Anders Fogh Rasmussen har forsøgt med sin kritik af de dele af

dansk erhvervsliv, der udnytter enhver mulighed for at finde skattelovens huller og finde et regnskab. Medierne kastede sig over problemet,

og omkring TDC-sagen flyttede fokus sig fra skatteministerens og hans ministeriums rolle til Foghs moralske belæring.



Den

medførte også helt forudsigeligt en meningsmåling, hvor mere end halvdelen bakkede Foghs holdninger op. Danmark

er ikke for ingenting jantelovens fædreland.

Medlemmer undrer sig

Store virksomheder, politikere med succes, medborgere

med råd til både bil og båd må vi som nation misunde. De skal have en slag over tuden. Det er et led i vor

nationale folkekarakter.



Men at sagen ikke er enkel for og imod viser reaktionerne. Flere medlemmer af Venstres folketingsgruppe

undrede sig højlydt på forsiden af Berlingske Tidende. Helt usædvanligt for både avisen og venstrepolitikere

at kritisere regeringschefen, men måske et signal om, at også Fogh går lidt vanskeligere tider i møde. Hvedebrødsdagene

er for længst ovre, og i takt med ringere meningsmålinger vil der være fri jagt.



Og erhvervsfolkene var stort

set raden rundt forargede over den Foghske opsang. Men Fogh fik også sin opbakning. De tunge drenge i erhvervslivet skulle selvfølgelig

opføre sig ordentligt og ikke kun se på lovens bogstav, men også dens ånd.



Inspirationen til denne holdning

er vel hentet fra f.eks. færdselsloven, hvor man skal køre efter forholdene og altså gør sig hjemfalden

til straf, hvis man f.eks. kører for stærkt et sted, hvor der er glat eller vejarbejde. Gummiparagraffer er ikke ukendte

i dansk lovgivning.



Men kan den mulighed bruges omkring skat, er da et meget stort spørgsmål.



Man kan og bør

ikke forpligte virksomheder, direktioner og bestyrelser på andet end lovens bogstav. Det er politikernes ansvar, hvis der er utilsigtede

huller og muligheder.



Og det er Folketingets opgave at stoppe dem efter udspil fra regeringen og råd fra embedsmændene

i Skatteministeriet.

Behov for klare regler

Nu er det ikke hensigten at give landet en skattelovgivningsmæssig moralpraragraf,

hvor den enkelte skatteborger eller virksomhed betaler den skat, de synes forpligtet til, uanset hvad loven foreskriver.



Sådan

kan man ikke indrette et moderne retssamfund. Der skal selvfølgelig være krystalklare regler. Og efterhånden som

kreative revisorer finder muligheder for at snog sig, må politikerne svare igen. Anderledes har Fogh næppe heller tænkt

det.



Men udover en ny dagsorden, har han sikkert længe haft lyst til at skyde på den del af erhvervslivet, der altid

mukker over, at liberale og borgerlige samfundsreformer aldrig går stærkt nok.



Det irriterer i stigende grad regeringen,

at baglandet ikke forstår den politiske virkelighed. At regeringen kan lægge kursen, men ikke bestemme tempoet.



Nu

fik statsministeren en mulighed for at svinge krabasken. Det har sikkert gjort med fryd. Og med det ønskede resultat.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen