Berlingske Business

Kamp om danskernes personlige pleje rammer overskud i Matas

Matas
Arkivfoto. Butikkerne er presset af hård konkurrence på markedet - primært inden for personlig pleje til hverdagsbrug, skriver Matas i regnskabet. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017) Foto:

Øget priskonkurrence betyder lavere indtjening hos Matas i regnskabsåret 2016/2017.

Hos detailkæden Matas kan det mærkes, at der er kommet flere spillere på markedet for skønhedsprodukter og personlig pleje.

Matas kom ud af regnskabsåret 2016/2017 med et resultat før skat på 436 millioner kroner mod 477 millioner kroner året før. Det oplyser Matas i sit regnskab.

Butikkerne er presset af hård konkurrence på markedet - primært inden for personlig pleje til hverdagsbrug, skriver Matas i regnskabet.

»Dels via åbningen af et øget antal udsalgssteder med fokus på faste lave priser og dels af en intensiveret priskonkurrence,« lyder det.

matas

Konkurrencen fik tidligere på året Matas til at sætte gang i en ny strategi. Det skal sikre et godt tag i kunderne og samtidig reducere omkostningerne.

»Den samlede indtjening er på et lavere niveau end sidste år, hvilket primært kan tilskrives øgede omkostninger i forbindelse med implementering af 2020 strategien samt øget priskonkurrence i personlige pleje kategorien,« siger administrerende direktør Terje List.

Indtjeningen betegnes som »mindre tilfredsstillende«. Men topchefen er tilfreds med, at det er lykkedes at øge omsætningen. Nettoomsætningen steg i 2016/17 med 1,1 procent til knap 3,5 milliarder kroner.

Investorer skrotter Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

Matas-kæden i Danmark har 287 butikker fordelt på 276 egne butikker, en webshop samt 10 associerede butikker.

En del af konkurrencen på markedet kommer formentligt fra butikskæden Normal, der har slået sig op på at sælge parallelimporteret shampoo, kosmetik og slik. Normal øgede antallet af butikker fra 25 til 76 i 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen