Berlingske Business

Kære Mærsk. Hvad skriver I egentlig på side 8 i regnskabet?

Peter Suppli Benson.
Peter Suppli Benson. Foto:

Kommentar af nyhedschef Peter Suppli Benson.

Den fik ikke for lidt på alle medieplatforme, da A.P. Møller - Mærsk onsdag fremlagde et forrygende regnskab.

Milliarderne rullede ind i pengetanken, koncernens aktier i Danske Bank skal sælges, og signalet fra topleder Nils Smedegaard Andersen var, at det på mange måder går rigtig godt i den store koncern.

Det stod alt sammen at læse over 110 sider i det engelsksprogede regnskab, og det er jo alt sammen rigtig interessant.

Det mest spændende stod imidlertid at læse nederst på side 8 i regnskabet. Det var der bare ingen, der opdagede.

Under et punkt om gruppens hovedprioriteter i 2015, skrev selskabet nemlig følgende:

»While we must not lose focus on our core capabilities we also need to identify the areas where we see our future growth stemming from. These could be related to our current businesses or in entirely new areas.«

Den sidste linje er opsigtsvækkende – mildt sagt.

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea

Samtidig med, at man over de sidste år har skilt sig af med en stribe sideaktiviteter, så A.P. Møller - Mærsk i dag står tilbage som en trimmet og fokuseret virksomhed, afslører Mærsk-ledelsen måske med de ord, at man aktivt leder efter et nyt forretningsområde – og muligvis ét, som intet har at gøre med noget, som i dag findes i Mærsk.

Sagt mildt, så er det nærmest uhørt og noget, som ingen havde set komme – hvis det altså realiseres.

For A.P. Møller - Mærsk er jo under Nils Smedegaards ledelse gået den stik modsatte vej og har solgt og lukket aktiviteter, som ikke hørte til kerneområderne inden for shipping og olie. Det har været en hårdhændet proces – én proces, man mente meget alvorligt i Mærsk-ledelsen.

Så når Mærsk nu går modsat og ser sig aktivt om efter nye forretninger – uden for de eksisterende – så er det voldsomt markant. Omvendt vil det være til at forstå, at Mærsk-ledelsen ser sig om efter fremtidens forretningsområder.

Mange vil jo være enige om, at olie og transport af varer over meget lange afstande ikke ligefrem er fremtidssikrede områder at bygge en virksomhed på. Begge områder vil – med god sandsynlighed – forsvinde inden for en årrække, når olien tørrer ud, og miljøkrav kan gøre transporten alt for dyr – eller politisk helt ukorrekt.

27BUSSmedegaardBRED.jpg

Det er langt fra første gang, at en Mærsk-ledelse er på jagt efter nye, store forretningsområder. Firmaets stifter, Arnold Peter Møller, var en iværksætter af guds nåde, og både sønnen, Mærsk Mc-Kinney Møller, og skiftende direktører har ledt efter områder at investere i. Man har set på telefoni, på produktion af vindmøller og vurderet, om man skulle investere i f.eks. lufthavne o.l.

Nu udestår det at se, om Mærsk-ledelsen sætter handling bag ord. Spændende bliver det.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen