Berlingske Business

Kæmpe fald i fusioner og opkøb

Kæmpe fald i fusioner og opkøb - 1
Første halvårs største virksomhedsovertagelse var da medicinalkæmpen Pfizer købte Wyeth Foto:

For få år siden var interessen for at købe virksomheder op eller indgå fusioner enorm. Nu er aktiviteten mere end halveret. Men der er spæde tegn på fremgang, viser ny analyse.

Antallet af fusioner og opkøb på globalt plan er raslet ned i den første del af 2009. Også selv om der i nogen tid har været klare tegn på optøning og lidt bedre forhold på de finansielle markeder.

I første halvår af 2009 var der således kun 3.800 transaktioner. Det er 47 procent færre end samme periode året før, og målt på værdier er der tale om et fald på 44 procent til 706 milliarder dollar.

Det viser en analyse fra det uafhængige analysefirma Mergermarket.

Set i forhold til den periode, hvor aktiviteten på dette område var størst, nemlig i den første del af 2007, er der tale om en endnu større nedgang på 66 procent målt i penge og 52 procent i antal opkøb eller fusioner.

Især mellemstore fusioner og overtagelser mellem 250 og 500 millioner dollar er gået tilbage, og nedgangen har været markant større i Europa end USA og Asien.

Optøning på vej
På det sidste har der dog været tegn på, at de store fald først på året er stoppet.

Det kan være det første forsigtige tegn på, at bunden er nået på dette område.

Mergermarkedet skriver således i et nyhedsbrev, at opturen på aktiemarkedet siden marts i år og de grønne skud, der dukker op stadigt flere steder i økonomien især i Asien og USA, kan sætte nyt skub i lysten til at gennemføre opkøb eller fusioner.

Det er også blevet nemmere at hente penge på de internationale kapitalmarkeder på det sidste, anføres det.

Computergiganterne Microsoft og Dell har allerede hentet kapital og tilmed sagt, at pengene muligvis skal bruges til nye opkøb.

Det største annoncerede opkøb i år er medicinalgiganten Pfizers overtagelse af Wyeth. En handel til 64 millioner dollar. Næststørste er Roches opkøb af Genentech.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen