Berlingske Business

Kæmpe dansk tab af job

Den private beskæftigelse styrtdykker og er alene i årets første halvdel faldet med voldsomme 85.000 personer, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Aldrig før er beskæftigelsen i Danmark faldet så kraftigt, som det ses lige nu. I årets første halvdel er 85.000 job forsvundet, hvis der sammelignes med samme periode året før.

Ses der alene på andet kvartal, er der forduftet intet mindre end 100.000 arbejdspladser i den private sektor i forhold til samme periode året før.

"Dermed er halvdelen af alle de job, der blev skabt i de gode år nu forsvundet på rekordtid," siger chefanalytiker i AE-rådet, Frederik I. Pedersen.

Cheføkonom i Danske Bank, Steen Bocian, taler om et "meget voldsomt dyk i beskæftigelsen."

Endnu er arbejdsløsheden dog "kun" steget med 51.000 personer siden bunden til tæt ved 105.000 personer.

Det vil med andre ord sige, at store grupper helt har forladt arbejdsmarkedet for at gå på efterløn og førtidspension.

Der er givet også en del svenskere, tyskere og polakker, som givet er rejst hjem, fordi der ikke er samme gode jobmuligheder i Danmark som før.

Endelig er der formentlig også en del, som er gået fra fuld til halv tid. De tælles med i ATP-statistikken som færre beskæftigede, eftersom antallet af job her omregnes til fuldtidsjob. Så går to på halv tid, svarer det til, at ét job forsvinder.

Chefanalytiker Christian Hilligsøe Heinig fra Sydbank siger, at beskæftigelsen nu slået mere end tre år tilbage og vi er nu på niveauet fra starten af 2006.

"Så der er nu kun 65.000 flere beskæftigede end da den seneste optur for beskæftigen tog fart tilbage i starten af 2004," siger han.

Der er ifølge chefanalytikerne tilmed en betydelig risiko for, at faldet i beskæftigelsen bliver så stor, at hele de forgangne års optur på arbejdsmarkedet vil blive udslettet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen