Berlingske Business

Kabalen går op i Hobro

.
Foto: Anne Mette Welling

Den højteknologiske, nordjyske virksomhed SpaceCom A/S har med forhen- værende gymnasierektor som brobygger et formaliseret samarbejde med det lokale gymnasium.

De fleste af os har prøvet at blive konfronteret med en dødssyg matematisk formel.

Og matematiklærerne?

De kender alle til vrangvillige elever, der med skepsis i stemmen spørger: Hvad kan det bruges til?

Det kan da også være svært at formidle den slags, men det er det muliges kunst.

På den højteknologiske, nordjyske virksomhed Space Com i Hobro, der udvikler og producerer antenner til satellitkommunikation, er de mange udviklingsingeniører helt og holdent afhængig afhængige af alskens formler, og dét fortæller de faktisk gerne om til de gymnasieelever, der møder op på virksomheden.

SpaceCom har siden 2006 haft et formaliseret samarbejde med Mariagerfjord Gymnasium, der tidligere hed Hobro Gymnasium.

Her havde gymnasiets rektor, Birger Axen, og en medarbejder hos SpaceCom, Ulla Christensen, drøftet muligheden for et tættere samarbejde for at stimulere de unges interesse for de naturvidenskabelige fag og samtidig gøde jorden for, at SpaceCom på sigt kunne skaffe sig den fornødne, kvalificerede arbejdskraft.

I dag tales der om SpaceCom klasser på gymnasiet, og det vil sige klasser, hvor eleverne har valgt matematik og fysik på højniveau. De kommer nemlig alle hyppigt på besøg i virksomheden, og der er vel at mærke ikke tale om, hvad Birger Axen kalder ”sodavandsbesøg”. Tværtimod er virksomheden inddraget i undervisningen, når teoretisk undervisning skal anskueliggøres i praksis.

Læs også:
Uddannelser og erhvervsliv matcher bedre
Studenten begejstret

I starten var blot to lærere på gymnasiet tilknyttet samarbejdsprojektet. I dag er der seks, og i mellemtiden er Birger Axen gået på pension.

Slappe af har han dog ikke fået lejlighed til. SpaceCom har været så begejstret for samarbejdet, at den nu forhenværende gymnasierektor siden 1. april i fjor har været ansat på virksomheden med særligt ansvar for samarbejdet med uddannelsesverdenen.

Imidlertid har Birger Axen i vid udstrækning selv skullet definere sin stilling, og den er på ingen måde tilknyttet udvikling. Faktisk har han ikke et klap forstand på de avancerede antenne-systemer, der udvikles i Hobro. Han er nemlig humanist med fagene engelsk og fransk. Det forhindrer imidlertid ikke Birger Axen i at se store perspektiver i samarbejdet mellem uddannelsesverdenen på den ene side og virksomhederne på den anden, og det handler i høj grad om naturvidenskab.

- Det har meget stor pædagogisk betydning, at eleverne kan se, hvordan teorien kan udnyttes i praksis, men det har også betydning, at de kan se, hvordan en lokal, højteknologisk virksomhed arbejder, siger han.

Den forhenværende gymnasierektor tillægger virksomhedens stifter Peter Troels Nielsen og SpaceComs kvalitetschef, Ole Nykjær, den største del af æren for det succesfulde samarbejde, men han undrer sig over, at virksomhedens initiativ ikke har vakt større opsigt.

- Det har da været omtalt i flere medier, da vi gik i gang i 2006, men der er ikke ligefrem kommet mange henvendelser fra andre virksomheder, og det undrer mig da, når man tænker på industriens interesse i at få flere til at interessere sig for de naturvidenskabelige fag, forklarer Birger Axen.

Læs også:
Uddannelser og erhvervsliv matcher bedre
Studenten begejstret

Og i Hobro er de slet ikke færdige endnu. Her er der også planer om at inddrage det lokale gasmuseum i undervisningen på gymnasiet. Ifølge Birger Axen er det her hensigten, at der skal fokuseres på industrihistorie.

- Det er vigtigt, de unge får et indblik i, hvad der er baggrunden for det hele. Om jeg så må sige: Svare på spørgsmålet, hvor vi kommer fra. I et historisk perspektiv opstod dansk industri, hvor der var naturlige energikilder. Det er en spændende historie, og det der skete dengang, er én af forudsætningerne for, at vi i dag har noget, der hedder SpaceCom, tilføjer han.

Hobro-virksomheden er i øvrigt ikke kun forbeholdt gymnasieelever. Folkeskole-klasser helt ned til børnehaveklasser har været på besøg, men det har, erkender Birger Axen, mere haft karakter af at være de såkaldte sodavandsbesøg.

Omvendt mener han, dansk industri dårligt kan starte for tidligt med at påvirke de unges interesse.

Læs også:
Uddannelser og erhvervsliv matcher bedre
Studenten begejstret

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen