Berlingske Business

Jyske Bank tror på opsvinget

Danskernes lyst til at bruge penge skal holde den danske økonomi ovenvande og være med til at sætte ekstra gang

i hjulene. Sådan lyder det fra Jyske Bank, der tror på et vendepunkt for den danske økonomi i 2004. Mere præcist

tror Jyske Bank på en vækst i år på 2,4 pct. Banken hører derved til blandt de mest optimistiske pronosemagere.



-

Vi tror, vendingen er på vej. Det har vi ganske vist sagt i de sidste halvandet år, men der er mange signaler, der peger

i den rigtige retning, siger økonom i Jyske Bank, Klaus Kaiser.



Han fremhæver, at forudsætningerne for en

pæn udvikling i danskernes privatforbrug er til stede. Den lave rente og ikke mindst skattelettelserne, som regeringen har givet

over to omgange, vil give forbrugerne ekstra penge på lommen.

To trusler

Ifølge Jyske Banks beregninger vil

den disponible indkomst i år stige med fire pct. Den største fremgang siden 1995. Det skal kombineres med, at privatforbruget

har ligget underdrejet, siden pinsepakken blev indført i 1998. Jyske Bank mener derfor, at der er et stort opsparet forbrugsbehov, der

står klar til at blive udløst med ekstra indkøb af nye køleskabe og lignende.



Men Klaus Kaiser understreger,

at vi er inde i en forvirrende periode, hvor de økonomiske nøgletal peger i alle mulige retninger. Og på specielt to

områder er der endnu ikke nogen entydige tegn på fremgang.



l Antallet af konkurser, betalingsanmærkninger og

tvangsauktioner er holdt op med at stige, men befinder sig stadig på et "halvt-højt" niveau.



l Virksomhederne

er blevet mere optimistiske, men det har ikke givet sig udslag i flere ordrer og en stigende produktion.



Jyske Bank fremhæver

på den baggrund, at der er to altdominerende trusler mod den danske økonomi.



l Dollarfaldet gør, at vi ikke

får det fulde udbytte af det udenlandske opsving.



l Hvis den voksende ledighed bider sig fast. Det vil få danskerne

til at spare op i stedet for at forbruge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen