Berlingske Business

»Jeg var bange for at miste kunder«

Da indehaver af en frisørsalon Maria Kragh blev mor, tog hun kun tre måneders barselsorlov. Frygten for forretningens ve og vel var for stor til mere.

Hvor stor er kundernes loyalitet? Hvordan skal det gå rent økonomisk? Og kan jeg overlade min virksomhed til en anden?

De spørgsmål måtte den nu 23-årige Maria Kragh, der har frisørsalonen Q-paya Design i Næstved, tumle med, mens hendes baby sparkede i maven, før hun i maj i fjor blev mor til lille Alberte.

»Jeg var meget nervøs for, hvordan det skulle gå. Jeg var i tvivl, om jeg skulle lukke salonen eller ansætte en til at være her, imens jeg var på barsel,« fortæller Maria Kragh.

Hendes virskomhed var ligesom hun selv ung. Halvandet år havde den eksisteret, og ligesom mange andre selvstændige erhvervsdrivende kvinder, nagede frygten for, at virksomheden skulle lide under, at hun dedikerede sig den lille derhjemme.

»Jeg følte, min virksomhed var meget sårbar, fordi den var nystartet. Jeg var bange for at miste kunder. Som selvstændig er du jo ikke dækket ind økonomisk som en almindelig ansat,« siger Maria Kragh om den turbulente tid, hvor de store beslutninger skulle træffes.

Trofaste kunder

Mange af kunderne var dog klar til at bakke op om salonen.

»Jeg havde et tæt forhold til mange af mine kunder, og de sagde, at de ville komme tilbage, fordi min salon er mere intim end de store,« fortæller Maria Kragh.

Det gav hende blod på tanden til at hyre en anden frisør, som kunne holde salonen i gang under hendes egen barsel.

Alligevel blev det ikke til mere end tre måneder derhjemme for Maria Kragh.

»En måned var for lidt, og et halvt år var for meget. Så det endte med at blive tre måneder,« fortæller Maria Kragh om årsagen til, at det lige blev tre måneder, hun ville gå hjemme.

For Alberte betød det, at hun fik en fire måneder lang barsel med farmand, til hun fik en dagplejeplads.

I forhold til salonen har Maria Kragh ikke fortrudt, at hun tog en kort barsel sammenlignet med andre danske kvinder.

»Men jeg har fortrudt, at jeg ikke havde mere tid sammen med Alberte,« siger Maria Kragh, der samtidig synes, at dobbeltrollen som forælder og selvstændig er hård.

»Når man får barn, er det jo en stor ting. Men når man er selvstændig, handler det jo ikke som for en almindelig ansat kun om kunder og klipning. Der er også regnskaber, rengøring og alt muligt andet. Man holder ikke bare fri og er sammen med sit barn,« siger hun og råder andre selvstændige til nøje at vurdere, hvornår de får børn.

»Man skal være hundrede procent sikker på, at man magter det,« siger hun.

businessberlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen