Berlingske Business

Japansk juli-inflation som ventet men august overrasker

JAPAN-DISASTER-QUAKE-DRILL
Billede fra Tokyo. Foto:

De japanske forbrugerpriser udviklede sig som ventet i juli. Men de første data for august overrasker positivt med højere inflation end ventet.

Det fremgår af data fra de japanske myndigheder fredag morgen.

Det japanske forbrugerpriser opgjort eksklusive friske fødevarer - den japanske centralbanks primære inflationsmål - steg som ventet 0,5 pct. på årsbasis i juli.

I juni steg priserne 0,4 pct.

EU-JAPAN/TRADE

De samlede forbrugerpriser opgjort alt inklusive steg som ventet 0,4 pct. på årsbasis i juli, hvilket også var stigningstakten måneden før.

»Der blive ikke opbygget inflationspres, da virksomhederne er yderst forsigtige med at hæve priserne. Stigningen fra energiomkostningerne vil toppe omkring oktober, så forbrugerinflationen kan falde ud bagefter,« siger cheføkonomi Yoshiki Shinke fra Dai-ichi Life Research Institute i Tokyo til Reuters.

Ses der på forbrugerpriserne i Tokyo-området, der er de første indikationer for august, var der tale om en stigning på 0,5 pct. mod samme måned sidste år, og fraregnes friske fødevarer i Tokyo-priserne var stigningen på 0,4 pct.

Her var ventet stigninger på 0,3 pct. for begge kategorier.

JAPAN-POLITICS/ABE

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen