Berlingske Business

Iværksætterlyst falder<br>

Trods regeringens erklærede målsætning om at nå op i den absolutte elite med hensyn til at skabe flere selvstændige

erhvervsdrivende herhjemme, så går det faktisk den stik modsatte vej.



Antallet af iværksættere er i den

tid, regeringen har siddet ved magten, således faldet med 30 pct. Det viser en af de mest omfattende årlige analyser af

iværksætterniveauet Global Entrepreneurship Monitoring, der blev offentliggjort i går.



Danmark er faldet fra

en andenplads i EU-sammenhæng til en skuffende ottendeplads. Og selvom den generelle markedsudvikling tildeles en del af forklaringen,

så leverer rapporten også en gennemgribende kritik af regeringens førte politik på området, som beskyldes

for at være uden strategi og koordination, kort og godt usammenhængende.



- Det går i den forkerte retning med

iværksætterlysten i øjeblikket. Mens iværksætteraktiviteten generelt er stigende på globalt plan,

så udvikler den sig fortsat negativt herhjemme, siger professor på center for småvirksomhedsforskning ved Syddansk

Universitet, Torben Bager, der er ansvarlig for den danske del af undersøgelsen.

Forvirring

Det er særligt

de politiske strategier rettet mod innovationsmiljøerne og det generelle offentlige rådgivningssystem, de såkaldte

TIC-centre, rettet mod erhvervsdrivende, hvor regeringen møder kritik. Der har været en del forvirring omkring den politiske

hensigt med innovationspolitikken.



Samtidig er det en kendsgerning, at det offentlige rådgivningssystem sjældent

har fat i vækstvirksomhederne, lyder konklusionerne bl.a.



- Regeringen bør øge fokuseringen på innovation

og vækstskabelse. Her er det vigtigt at understrege, at det ikke nødvendigvis handler om flere, men bedre iværksættere,

siger Torben Bager.



Regeringen opfordres i rapporten til at stramme op på indsatsen bl.a. igennem identificering af færre

vækstområder, som vurderes at have større vækstpotentiale end andre. Desuden understreges det i rapporten,

at de teknologidrevne vækstvirksomheder får næsten al opmærksomhed, mens det ofte er de såkaldt markedsdrevne,

der er i overtal på vækstbarometeret.



- Det er nærmest som om, vi sætter lighedstegn mellem vækst

og højteknologi herhjemme. Men realiteterne er, at det er produktudvikling og generel tilpasningsevne, der er kilde til de

fleste vækstsuccesser, og det er der ikke rigtig taget højde for, siger Torben Bager.

Svært at forudse

succes

Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) afviser blankt enhver tanke om, at man vil udpege enkelte vækstområder

eller forbedre vilkårene for særlige virksomhedstyper. Han fremhæver, at man ønsker at forbedre de generelle

erhvervsvilkår.



- I praksis er det meget svært på forhånd at udpege succes-virksomhederne. For en måned

siden offentliggjorde regeringen sin vækstredegørelse, som tager temperaturen på de danske vækstvilkår.

Redegørelsen indeholdt også en analyse, som viste, at brancher, der skaber vækst i den ene periode ikke nødvendigvis

skaber vækst i den næste periode. Derfor er det umuligt at forudsige, hvem der bliver morgendagens vindere, forklarer

Bendt Bendtsen.



GEM-rapporten viser dog også en positiv tendens, der indikerer, at danskerne stadig har lyst til at afprøve

nye forretningsideer, men at de økonomiske risici afskrækker. Antallet af såkaldte intraprenører er nemlig stigende.

Ud af det samlede antal entreprenører herhjemme er 46 pct. intraprenører, dvs de har startet et forretningsområde

op indenfor rammerne af en eksisterende virksomhed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen