Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

It-råd om angreb mod netbanker: Svært helt at undgå

NemID - 20170306094605390_org.
De fleste angreb mod danske netbanker sker, når kunder udleverer personlige oplysninger og adgangskoder til it-kriminelle. Arkivfoto. Scanpix/Jonas Vandall Ørtvig

Det er en balancegang at sikre bankernes sikkerhed mod cyberkriminelle, mener Rådet for Digital Sikkerhed.

Truslen mod bankkunders konti blev forstærket i slutningen af 2016, hvor cyberkriminelle igen og igen slog til mod danske netbanker.

I fjerde kvartal steg antallet af angreb således med 40 procent sammenlignet med det foregående kvartal, oplyser brancheorganisationen Finans Danmark.

Hos Rådet for Digital Sikkerhed genkender formand Rasmus Theede udviklingen. Han påpeger dog, at bankernes it-sikkerhed i Danmark blandt andet på grund af systemet med Nem-id er relativt høj.

pix-Fingeraftryk

Og det samme er befolkningens fokus på sikkerhed.

- Generelt er vi blevet bedre til at passe på vores personlige oplysninger. Det halter stadig nogle steder, og vi skal stadig have fokus på at uddanne borgerne i sikker adfærd på nettet.

- Men det er umuligt at sikre sig fuldstændigt mod forbrydere, siger han.

Angrebene fra de it-kriminelle sker primært ved såkaldte social engineering-metoder eller phishing. I de tilfælde lokker kriminelle personlige oplysninger og koder ud af bankkunderne via eksempelvis e-mails og sms-beskeder.

I oktober, november og december var der 818 forsøg på at angribe netbanker, efter at kunder blev franarret oplysninger.

Conceptual keyboard - Cybercrime (red key)

I de forgående ni måneder af 2016 var der sammenlagt 972 forsøg.

- Med phishing-mails skyder man med spredehagl, og det vil altid lykkes at ramme nogen. De kriminelle forsøger at skabe enten en glæde- eller skrækeffekt, som får folk til at slå hjernen fra, siger Rasmus Theede.

I stort set alle tilfælde dækker bankerne de penge, som it-kriminelle får fat i, og i 2016 kostede de kriminelle anslag 7,2 millioner kroner for bankerne.

Rasmus Theede påpeger, at bankernes økonomiske tab er lavt, når man ser på antallet af pengeoverførsler, der hver dag går igennem netbankerne.

Han understreger samtidig, at det er en balancegang at sikre it-sikkerheden uden samtidig at skade den digitale udvikling.

- Vi skal passe på, at det ikke bliver så besværligt, at borgerne ikke kan finde ud af at handle på nettet og bruge deres netbank, siger Rasmus Theede.

07BUSNapatech-134900.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen