Berlingske Business

Islands økonomiske kaos dyrt for Danmark

Krisen på Island rammer dansk erhvervsliv blandt andet med et fald i eksporten. ÌSTAK, det største danskejede firma på øen, forventer halvering af omsætning.

Da den islandske regering i går valgte at træde tilbage, var det den hidtidige kulminationen på en krise, der også kommer til at koste dansk erhvervsliv dyrt. Eksporten til Island udgør kun 0,5 procent af den samlede danske eksport, men der er stadig tale om tal, der vil gøre ondt.

- De sidste par år har Danmark eksporteret for cirka tre milliarder kroner til Island. Man regner med at det vil falde med en halv milliard eller hvad, der svarer til 17 procent i 2009, fortæller Ernst Hemmingsen, der er handelsrådgiver på den danske ambassade i Island.

Han fortæller, at ud fra et markedsmæssigt synspunkt havde det været bedre, hvis regeringen var blevet siddende.

- Det handler om at skabe ro på markedet, men stemningen på gaderne har været en anden, fortæller Ernst Hemmingsen med henvisning til de voldsomme demonstrationer, der har været i Island, med brandbomber og knuste roder i parlamentet.

17 procent nedgang i eksporten er meget - også i krisetider.

- I vores seneste analyse, regner vi med en samlet nedgang i eksporten på cirka fire procent. Med hensyn til Island står det umådeligt slemt til. Ligesom med andre lande som England, Sverige og Norge hænger det sammen med en kombination af lavere efterspørgsel og faldende valutakurser overfor kronen, fortæller Jacob Warburg, der er cheføkonom i eksportrådet.

Byggesektor ramt hårdest

Det er ikke alle sektorer, der bliver ramt lige hårdt af den islandske krise. Ifølge Ernst Hemmingsen er mange af de danske virksomheder inden for brancher, der ikke rammes så hårdt. For eksempel detailbranchen, der »kun« vil mærke en afmatning med en forventet nedgang i efterspørgslen på 10 procent.

- Men det er intet i forhold til de store investeringer. Byggeindustrien er den, der er værst ramt, og her er der også nogle danske virksomheder, der vil mærke den markante nedgang, siger Ernst Hemmingsen.

En af dem er det danske entreprenørfirma Pihl og Søn, der ejer datterselskabet ÍSTAK, som er det største danskejede firma på Island. Her fortæller administrerende direktør Søren Langvad at man regner med en halvering af omsætningen i 2009, der i dag ligger på cirka en milliard danske kroner.

- Det vil medføre tilpasninger, men vi håber at kunne tilbyde vores islandske personale stillinger i et af de andre tyve lande, vi opererer i. Det har vi gjort før gjort med succes under kriser. Men hvis de ansatte af personlige grunde ikke kan forlade Island, er der ikke meget at gøre, siger Søren Langvad, der fortæller at det islandske datterselskab udgør 15 procent af Pihl og Søns samlede omsætning.

Nedgangen på en halv milliard i ÍSTAKs omsætning tæller ikke med i det tab, man regner med på eksporten til island, da firmaet er islandsk registreret. Det gør tabet hos vindues- og facadefabrikanten Idealcombi til gengæld.

- Det ville ikke være forkert at sige, at vi er heldige, hvis vores omsætning i Island kun falder 70 procent, fortæller Salgs- og marketingsdirektør Claus Winther.

- Det er vendt meget hurtigt, men det gjorde det også, da opturen startede. Hvis man kigger på, hvor meget der er blevet bygget de seneste år, tror jeg det tager mange år før, vi når op på samme niveau, fortæller Claus Winther, der understreger, at det islanske salg ikke vægter meget i firmaets samlede omsætning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen