Berlingske Business

Investorerne flokkes om de bedste virksomhedsejere

420967090.jpg

Stadig flere af landets mest succesfulde ejerledere ønsker at sælge deres virksomheder frem for at lade den gå i arv.

Markedet for virksomhedshandler er brandvarmt, og der er grund til at forvente, at det fortsætter. I hvert fald flokkes potentielle købere om landets mest succesrige danske ejerledervirksomheder, skriver Finans.

Det viser en ny spørgeundersøgelse, som revisionshuset PWC har foretaget blandt 144 af landets mest succesfulde virksomhedsejere, der har det til fælles, at de er nomineret til prisen ”Årets Ejerleder 2017”.

Her angiver over halvdelen af de adspurgte ejerledere, at de inden for de seneste tre år er blevet kontaktet vedrørende muligheden for et salg.

»Det viser, hvor dygtigt mange af de ejerledede virksomheder gør det, og at der er penge i systemet. Derfor bliver interessen for deres virksomheder betydeligt større i disse år,« siger Mikkel Sthyr, partner og leder af middle market i PWC, til Finans.

590181638.jpg

En af de virksomheder, som investorerne bejler til, er robotvirksomheden Bila A/S fra Nykøbing Mors.

»Mange rådgivere ringer til os,« siger Jan Bisgaard Sørensen, der er både adm. direktør og hovedaktionær i Bila, der er blandt de 144 nominerede virksomheder, til Finans. Men Bila er trods interessen dog ikke på vej mod et salg.

En tredjedel af ejerlederne forventer at sælge deres virksomhed inden for fem år.

Ejerlederne blev af PWC også bedt om at fortælle, hvem de forventer at sælge til. Svaret her er både danske og udenlandske virksomheder, kapitalfonde, konkurrenter eller ansatte i virksomheden. Overraskende er det måske, at kun 14 pct. forventer, at virksomheden skal drives videre i familien.

21BUSOEjvind-Andersen-Cleme.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen