Berlingske Business
15:34Pandora: Amerikansk kapitalfond øger shortposition to dage i træk

Investorer venter på Facebooks næste træk

 Facebook
Mark Zuckerberg er blevet mangemilliardær af at have været med til at stifte Facebook. Reuters/Stephen Lam

Facebook er uovertruffen inden for annoncering. Spørgsmålet er, hvordan selskabet vil fastholde positionen.

Når investorerne onsdag aften dansk tid sidder klar for at skimme Facebooks dugfriske regnskab for 2016 igennem, er det ikke kun de økonomiske nøgletal, der bliver nærstuderet.

Ifølge Peter Garnry, der er aktiestrateg i Saxo Bank, bliver der også spejdet efter pejlemærker for, hvor Facebook er på vej hen.

Blandt andet, om man i højere grad kan kapitalisere investeringerne i de sociale apps Instagram og WhatsApp, som Facebook købte for år tilbage.

»Alle forventer, at Facebook snart har nået kapacitetsgrænsen for antallet af reklamer i brugernes nyhedsfeed.«

»Derfor bliver det næste nok at indføre flere annoncer på Instagram eller i WhatsApp og Messenger, hvor der indtil videre ikke har været mange reklamer,« siger Peter Garnry forud for regnskabet.

pix-Facebook og WhatsApp

Han vurderer, at Facebooks position på det globale annoncemarked er unik, og der er ingen grund til at tro, at den kan trues her og nu.

Annonceindtægterne har udsigt til at vokse betragteligt de kommende år, i takt med at selskabet også når ud til flere og flere.

»Data tyder på, at deres brugerbase fortsætter med at vokse i takt med, at udviklingslandene bliver ved med at øge deres levestandard.«

»Man kan stille spørgsmålstegn ved, om det traditionelle Facebook kan blive ved med at vokse så kraftigt, men det kan de øvrige sociale medier formentlig,« siger aktiestrategen.

FACEBOOK-ZUCKERBERG/

Hvor en anden stor it-virksomhed Google for længst er begyndt at brede sig ud over sin oprindelige forretning - søgemaskinen, ser Peter Garnry derimod ingen tegn på, at Facebook går i samme retning lige her og nu.

»Facebook vokser med 45 procent om året. Det er enestående, når man tager selskabets størrelse og likviditet i betragtning.«

»Derfor er der heller ikke nogen grund til at kigge andre veje lige nu. Den transformation begynder formentlig først om fem-syv år,« vurderer han.

FILES-NORWAY-US-VIETNAM-COMPUTER-INTERNET-FACEBOOK

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen