Berlingske Business

Investorer straffer Snapchats tab af brugere

FILE PHOTO: The Snapchat messa
Investorerne tog dårligt imod regnskabet fra Snapchat. Thomas White/Reuters

En ny salgsstrategi har sendt Snapchats indtjening op, men sendt brugerne væk. Det koster i aktiemarkedet.

København. Det sociale medie Snapchat, hvor brugere kan sende billeder og videoer til hinanden, måtte onsdag notere sig, at aktiemarkedet sendte værdien af selskabet mærkbart ned.

Det skete efter regnskabet for andet kvartal - der landede tirsdag aften amerikansk tid - viste, at mens omsætningen steg, så faldt antallet af brugere.

Udviklingen kommer efter, at Snapchat har redesignet sin app for at få brugerne til at interagere mere og bruge mere tid på de reklamer, der er i tjenesten.

- Vi tror på, at dette her er en vigtig evolution af vores produkt, der vil hjælpe os til at øge engagementet med brugerne.

- Vores brugere fortsætter med at bruge gennemsnitligt 30 minutter på Snapchat hver dag, sagde administrerende direktør Evan Spiegel i forbindelse med regnskabet.

På positivsiden viste det, at omsætningen steg til 262 millioner dollar - 1,7 milliarder kroner - i andet kvartal, og at omsætningen per bruger steg til 1,40 dollar mod 1,05 dollar for et år siden.

På negativsiden måtte Snapchat notere sig et uhørt fald i antallet af brugere. Antallet af brugere faldt med tre millioner til 191 millioner.

Snapchats redesign har da også udløst hård kritik fra brugerne, der føler, at app'en er blevet dårligere at bruge og dårligere til at kommunikere med.

Mest prominent blandt kritikerne var den amerikanske kendis Kylie Jenner, der erklærede Snapchat for død efter opdateringen.

Onsdag skulle aktiemarkedet så tygge på, om stigning i omsætningen eller tabet af brugere var det vigtigste. Og det blev sidstnævnte, der trak retningen.

Aktierne i Snapchat faldt onsdag med 6,7 procent til 12,24 dollar per aktie.

Snapchat blev børsnoteret i 2017 til 17 dollar per aktie.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen