Berlingske Business

Industriproduktion skyder op i Japan

Verdens næststørste økonomi, den japanske, er langsomt ved at komme til hægterne rent økonomisk. Industriproduktionen stiger i hvert fald nu med pæn fart, efter et dramatisk dyk sidste år.

For fjerde måned i træk steg industriproduktionen i juni i Japan, der er verdens næststørste økonomi, viser nye tal.

Væksten var på 2,4 procent fra måneden før og skaber håb om, at Japan og resten af verden nu for alvor er på vej ud af den recession og krise, som har hærget den globale økonomi stort set lige siden efteråret 2007.

»Industriproduktionen fortætter med at vise en opadgående bevægelse,« skriver det japanske ministerium for økonomi, handel og industri i en nøje overvåget rapport, der blev frigivet torsdag.

Særling stor stigning var der i produktionen af maskiner og værktøjer, der over de sidste tre måneder fra april til juni er steget med 8,3 procent. Det er den største kvartalsvise stigning i mere end fem årtier. Fortsat er produktionen på dette område dog næsten en fjerdedel lavere end et år tidligere, hvilket tydeligt afspejler alvoren af den nedtur, som er set de foregående måneder.

Tallene tyder dog på, at recessionen er ved at løsne sit faste greb om de japanske producenter, som er stærkt afhængige af eksport af biler og andre forbrugsvarer til andre lande.

De senere års fald i den globale efterspørgsel efter især forbrugsvarer og investerinmgsgoder har sendt Japan ud i den mest bratte og alvorlige økonomiske afmatning siden Anden Verdenskrig.

Nok er krisen nu aftagende, men forbi eller slut er den næppe.

Økonomer er således fortsat bekymrede for, at det private forbrug i Japan i juni faldt for tiende måned i træk og at arbejdsløsheden ventes at stige yderligere, når regeringen frigiver sin rapport på dette område fredag.

Japan plages også af deflation, faldende priser. Forbrugerpriserne faldt faktisk med så meget som 1,8 procent i juni i forhold til året før, hvilket er med til at holde forbruget nede, eftersom folk typisk udskyder forbrug, når varer falder i pris og hele tiden bliver billigere.

Deflationen betyder også, at det har meget lange udsigter, før den japanske centralbank, Bank of Japan, begynder at hæve sin rente, der er nede på bare 0,3 procent.

Det private forbrug tegner sig for mere end halvdelen af Japans økonomi, og fortsætter det med at falde, kan det undergrave det spirende opsving.

De store økonomiske stimulanspakker, der er vedtaget i Kina, USA og andre steder, er så til gengæld med til at holde lidt gang i japansk eksport.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen