Berlingske Business

Industrien slutter foråret med skuffende tal

Carlsberg
Produktionen faldt i maj, men fødevarebranchen - herunder bryggerier som Carlsberg - steg med 4,1 procent. Foto:

Industriproduktionen i maj måned var lavere i april, der var lavere end marts. Men i et længere tidsperspektiv er produktionen i gang med et fornemt comeback.

Industrien har haft et pænt forår, men de to sidste forårsmåneder skuffer. Industriproduktionen i maj var 3,6 procent lavere end i april. Produktionen har nu ramt sit laveste niveau siden juni sidste år.

I april var der et fald på 1,9 pct. De to måneders nedgang skal ses i lyset af en stor fremgang i marts på 4,6 pct., og produktionen i perioden marts-maj var 1,4 procent højere end i perioden december - februar.

28BUSMetrobyggeri-cityringe.jpg

»Selv om den danske industriproduktion skuffede i maj, så venter vi, at den opadgående trend i dansk industriproduktion, der har fundet sted siden 2009, vil fortsætte over de kommende år. Således har de danske virksomheder gennem krisen genvundet meget af den tabte konkurrenceevne,« siger Jan Størup Nielsen, chefanalytiker i Nordea.

Han giver beskedne danske lønstigninger gennem fire år og en faldende handelsvægtet kronekurs som to ting, der har medvirket til forbedret konkurrenceevne.

Patent

Maskinindustrien (8,9 pct.), der blandt andet indeholder vindmølleindustrien, var en af de brancher, der faldt mest i maj måned. Tekstil- og læderindustrien faldt mest med 12 procent, men det er også den mindste af 12 branchegrupper med kun 1,4 procent af den samlede produktion.

En af de eneste brancher, der havde sorte tal i maj måned, var fødevareindustrien, der producerede 4,1 procent mere end måneden før. Den beskedne generelle vækst i de seneste tre måneder varsler dog ikke om det helt store opsving i industrien.

»Dagens tal er en kedelig påmindelse om, at væksten herhjemme ikke blot kommer til at brage i vejret. Det kommer til at gå trægt, men dog fremad. Vi forventer således en samlet BNP-vækst på i omegnen af to procent i år. Det er pænt, men dog ikke prangende,« siger Tore Stramer, der er chefanalytiker i Nykredit.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen