Berlingske Business

Industrien mister humøret

Dollarfaldet tærer på de danske virksomhedernes humør. Industriens forventninger til de kommende tre måneder

faldt fra indeks tre i december og til én i januar.



Det fremgår af den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik,

der også viser, at mundvigene for alvor peger nedad blandt virksomhederne inden for bygge- og anlægssektoren, mens stemningen

er noget bedre hos servicevirksomhederne.



Et nærmere blik på tallene fra industrien viser, at et flertal af virksomhederne

venter stigende produktion og tykkere ordrebøger i de kommende måneder. Tilgengæld tror kun ni pct. på en

øget beskæftigelse og højere salgspriser. Hos både Jyske Bank, Handelsbanken og Danske Bank er man enige

om, at det er dollaren, der sætter sine klare spor. Cheføkonom i Handelsbanken Bo Overvad fremhæver, at svage dollar

rammer eksporten til USA og de lande, hvis valuta er bundet op til dollaren. Samme melding lyder fra Jyske Bank.



- Med til at

forsinke og dæmpe opsvinget er det kraftige dollarfald på over 30 pct. siden 2001. Og dollarfaldet vil tynge industrien

en rim tid endnu. Vores beregninger viser, at dollarfaldet isoleret set indtil nu har kostet cirka 0,7 pct. på væksten.

Inden året er gået stiger omkostningerne til over 1 pct., siger økonom i Jyske Bank Klaus Kaiser.

Svag

fremgang

Mens chefananlytiker i Danske Bank Steen Bocian påpeger, at der i øjeblikket er to modsatrettede effekter i spil

for industrivirksomhederne.



l På den ene side bliver konkurrenceevnen forværret på grund af faldet i den amerikanske

valuta.



l Omvendt er der udsigt til en vending i den internationale økonomi. Primært trukket i gang af højere

vækst i både USA og Asien. Det vil give de danske eksportvirksomheder bedre muligheder for at afsætte deres varer.



-

Selvom den faldende industritillid naturligvis ikke er en god nyhed, er det fortsat værd at bemærke, at de dansk industrivirksomheder

trods dollarfaldet fortsat ser forholdsvist lyst på fremtiden, og at konjunkturindikatoren således peger på svag

fremgang i den danske industri, siger Steen Bocian.

Byggeriets blege kunder

Ser man på de to øvrige sektorer

i form af service og bygge- og anlæg er det fortsat byggevirksomhederne, som er længst nede i kulkælderen.



For

bygge- og anlæg faldt indikatoren fra minus 13 i december til minus 14 i januar. Og det faldende humør gælder både

for beskæftigelse, tilbudspriser og omsætning.



- Statsministerens optimistiske nytårstale har endnu ikke formået

at puste farve i byggebranchens blege kinder, siger økonom i Bygge-, Anlægs- og Trækartellet Bo Sandberg.



-

Igennem det seneste halve år har byggeriets sammensatte konjunkturindikator ligget stabilt indenfor et interval mellem -12 og

-15. Og med et nettotal på -14 var der heller ikke i den første måned af det nye år tegn på bedring

i branchens fremtidsforventninger, siger fortsætter han.



Han understreger dog, at forventningerne hos virksomhederne inden

for bygge- og anlæg har ligget mere stabilt end det er tilfældet for industrivirksomhedernes vedkommende.



- Det viser

vanen tro, at den mere hjemmemarkedsbaserede servicebranchen klarer sig bedst gennem en økonomisk afmatning, siger Bo Sandberg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen