Berlingske Business

Industrien beskæftiger flere i udlandet end herhjemme

kent-damsgaard
Kent Damsgaard, vicedirektør, Dansk Industri  Foto:

Danske virksomheder har 1,35 millioner ansatte i udenlandske datterselskaber. Det er både godt og skidt.

Det er ikke kun beskæftigelsen herhjemme, der vokser og har det godt.

Danmarks Statistiks opgørelse over danske virksomheders datterselskaber i udlandet viser, at der også er gang i hjulene ude omkring.

Faktisk er 1,35 millioner mennesker ansat i danske virksomheders udenlandske virksomheder.

Og ser man alene på industrien er der i udlandet 74.500 flere ansatte, end industrien selv beskæftiger herhjemme.

Tallet er ifølge Nykredits cheføkonom Tore Stramer et udtryk for, at danske virksomheders investeringer de senere år i højere grad er foretaget uden for landets grænser.

Og mens det naturligvis havde været positivt, hvis de nye arbejdspladser var blevet i Danmark, så er billedet ikke entydigt sort-hvidt.

06BUSNybyggeri-af-parcelhus.jpg

For investeringerne i udlandet er som oftest drevet af et ønske om at øge danske virksomheders konkurrenceevne.

- Det har vist sig at være en succes for mange virksomheder, da investeringerne kaster et betydeligt afkast af sig, der sendes tilbage til Danmark og dermed bidrager til at løfte velstanden og det fremtidige vækstpotentiale hos de enkelte virksomheder.

- Populært sagt arbejder udlandet mere for os end tidligere, skriver Tore Stramer i en kommentar.

Storbritannien topper listen over lande med ansatte i danske datterselskaber. Herefter følger Kina, Tyskland og Indien.

EU-Domstol: OK at fyre muslim for at bære hovedtørklæde

Hos Dansk Industri hæfter vicedirektør Kent Damsgaard sig ved, at det særligt er i Asien, at danske virksomheder er til stede.

Og det er vigtigt, hvis man eksempelvis skal øge eksporten til Kina.

- Det er særligt vigtigt for danske virksomheder at have datterselskaber på de fjernere vækstmarkeder, som kan være vanskelige at nå ud til med dansk eksport.

- Her er det afgørende at deltage aktivt for at drage størst mulig fordel af de gunstige afsætningsforhold, siger Kent Damsgaard.

/ritzau/

28BUSCC-Jensen-141242.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen