Berlingske Business
08:14Gourmet-pizzakæde åbner flere steder i Danmark

Industrien bejler til kræsne unge

Industrien fattes friske kræfter, og derfor opfordrer DI nu virksomhederne til at tænke i fremtidens arbejdsstyrke - allerede

før de unge forlader folkeskolen, og gerne inden barndomsønskerne skifter fra brandmand til IT-specialist.


- Produktionen

og udviklingen af nye job og uddannelsestyper er lige så vigtig som udviklingen af selve produktet, siger Dansk Industri (DI)''''s erhvervsuddannelseschef,

Flemming Larsen, som optakt til Industriens Uddannelsesdag i dag.


Danske virksomheder har et medansvar for at tiltrække

flere unge til industrien. DI opfordrer derfor i et nyt idekatalog virksomhederne til at udtænke en egentlig unge-strategi,

så job i industrien fremover kommer på de unges job-ønskeseddel allerede fra folkeskolen.


Arbejdsstyrken bliver

fremover veluddannet, men kræsen. De unges uddannelseniveau er i dag højere end nogensinde. Men i stedet for at se på uddannelse

som en målrettet kvalificering til et senere arbejsliv, fokuserer unge mere på hvilke opgaver og udfordringer, der kan

bidrage til deres personlige og faglige udvikling.


Derfor får virksomhederne behov for en klar strategi til at tiltrække

og fastholde de unge, og her er der inspiration at hente i de 20 ideer, som idekataloget opstiller.



Relevant for de fleste

Flemming

Larsen erkender, at der er tale om meget grundlæggende opfordringer, men begrunder det med, at virksomheder inden for alle dele af

industrien oplever de nye udfordringer, ligesom virksomhederne kan være interesserede i at tiltrække hele spektret af

unge med korte, mellemlange og videregående uddannelser inden for de tekniske og naturvidenskabelige områder.


- Virksomhederne

skal stadig stille krav til deres medarbejdere, men vi foreslår blot, at man i virksomheden bevidst tænker i de unges

værdier og anderledes tilgangsvinkel til jobbet, siger Flemming Larsen, der nævner kolleger som de bedste ambassadører

til at markedsføre en attraktiv arbejdsplads.


En unge-strategi kan derfor meget vel udarbejdes i samarbejde med medarbejderne,

for det handler heller ikke om at stikke de unge blår i øjnene. Det handler om at afstemme forventningerne mellem virksomhed

og jobsøger - ikke om at tilsløre rutineopgaverne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen