Berlingske Business

Indeks afslører: Studieby afgør dine jobmuligheder

Det er ikke helt ligegyldigt, hvilken by man studerer i. Det viser en ny opgørelse fra Akademikernes A-Kasse.

København: Vil du have de bedste muligheder for at finde et job efter en endt uddannelse, så står du med gode kort på hånden med et diplom fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Et nyt universitetsindeks fra Akademikernes A-Kasse viser, at kun omkring hver syvende nyuddannede fra DTU rammes af ledighed i mere end halvt år efter endt uddannelse.

Indekset viser også, at valget af studieby er afgørende for mulighederne for at finde et job.

Eksempelvis risikerer kun syv procent af nyuddannede økonomer fra Københavns Universitet at blive ledige det første halve år efter endt uddannelse.

Til sammenligning er risikoen næsten tre gange større for nyudklækkede økonomer fra Roskilde Universitetscenter.

Også jurister fra København er markant bedre stillet end deres kolleger, der er uddannet i Odense.

Således har en jurist fra Københavns Universitet kun ti procents risiko for at blive ledig det første halve år efter endt uddannelse, mens der for fynske jurister er en 24 procents risiko.

Hos Dansk Erhverv er man ikke overrasket over skævvridningen.

- Ikke alle universitetsbyer har samme jobmuligheder for akademikere, og det betyder, at mange er nødsaget til at søge job andre steder end den by, de har studeret i.

Det skriver Mette Fjord Sørensen, der er uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Hos Dansk Erhverv forklarer man i øvrigt, at akademikere fra København ofte er bedre stillet, da de har bedre muligheder for at få studierelevante job under uddannelsen.

- Unge, der har studierelevant arbejde, står bedre, når de senere skal have job efter endt uddannelse. Og her spiller udbud og efterspørgsel en stor rolle, og det er nemmere at finde studierelevante job i København.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen