Berlingske Business

Ildevarslende meldinger fra Mærsks containerkonkurrenter

Mærsk
Containerforretningen har det ikke for godt, viser kvartalsregnskaber fra tre af Maersk Lines asiatiske konkurrenter. Det får en analytiker til at vurdere, at også Maersk Line vil komme med skuffende tal for sidste kvartal af 2012. Foreløbig har meldingerne fra Asien haft medindflydelse på Mærsk-aktien. Foto:

Tre af Mærsks asiatiske containerkonkurrenter har præsenteret skuffende regnskaber, der viser både faldende mængder og rater. Samtidig ser disciplinen i branchen ud til at smuldre, hvilket varsler et svagt 2013.

Det har været en trist uge for aktionærerne i A.P. Møller - Mærsk, hvor aktierne er faldet alle ugens dage. En del af forklaringen skal findes i ildevarslende meldinger fra tre asiatiske konkurrenter på det afgørende containermarked. Både mængder og fragtrater falder, og for det store sydkoreanske rederi Hanjin Shipping betød det, at overskud blev vendt til et underskud i containerdivisionen på ca. 350 millioner kroner i årets sidste kvartal.

»Vi har fået tre regnskaber indtil videre, der tegner et fælles billede af, at fjerde kvartal har været værre end ventet. Det kommer sandsynligvis også til at gælde for Maersk Line,« siger Jesper Christensen, aktieanaly­tiker i Alm. Brand Markets.Han har siden september haft anbefalet sine kunder at sælge A.P. Møller - Mærsk-aktier på grund af de svære udsigter for containermarkedet.Det er både mængderne og fragtraterne, som er faldet i forhold til tredje kvartal, hvilket rammer både omsætning og indtjening. På mængdefaldet kan Maersk Line blive ramt endnu hårdere end konkurrenterne, fordi Maersk Line de seneste måneder har været villig til at opgive mængder og markeds­andele for at holde fast i et rentabelt rateniveau.

Disciplinen er væk

Selv om konkurrentregnskaberne varsler et svagere fjerde kvartal end ventet, vurderer Jesper Christensen dog fortsat, at Maersk Line nok skal nå sit mål om et positivt resultat i 2012 – efter de første ni måneder af 2012 lød overskuddet på 731 millioner kroner. Men overskuddet vil blive mindre, end de fleste tror, ligesom 2013 kan blive en skuffelse.

»Jeg venter, at raterne vil fortsætte med at falde, fordi rederiernes disciplin omkring raterne er begyndt at smuldre. Rederierne er begyndt at droppe deres rateforhøjelser, hvilket er et meget klart tegn på, at det ikke kan lade sig gøre at løfte raterne i øjeblikket. Ét rederi har ganske vist annonceret en rateforhøjelse, men ellers er der ikke nogen tegn på bedre disciplin,« siger analytikeren.Alm. Brand Markets hører til blandt de mest negative analysehuse i vurderingen af A.P. Møller - Mærsk, og Jesper Christensen tror som en af de få, at det kan gå så dårligt i 2013, at Maersk Line vil få underskud. Anbefalingen lyder derfor sælg, mens kursmålet er sat til 35.000 kr. – mere end 20 procent under end det aktuelle kursniveau omkring 44.000 kr.Markedet har da også sendt Mærsk-­aktierne ned i takt med de dårlige nyheder i løbet af ugen, hvor også det australske finanshus Macquarie sænkede sin anbefaling af A.P. Møller - Mærsk til neutral.A.P. Møller - Mærsks løfter sløret for udviklingen i 2012 i årsregnskabet 22. februar, hvor selskabet også vil sætte ord på den forventede udvikling i 2013.Følger selskabet sin normale praksis, bliver der dog tale om forventninger i meget brede verbale termer, uden at der sættes præcise tal på den forventede udvikling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen