Berlingske Business

Ikke meget julestemning i Dankort-forbruget

Dankorttal tegner godt for julehandel Nationalbanken vil redde d
Foto:

Noget tyder på, at danskerne er blevet mere snusfornuftige, og forsat har stor fokus på gældsnedbringelse og opsparing.

Danskerne er ikke begyndt at bruge flere penge, hvis man kigger på Dankortomsætningen i November. Faktisk er det gået den modsatte vej, og det skuffer hos Nykredits chefanalytiker Tore Stramer.

Dankortforbruget steg i november til 26,8 mia. kr., en stigning på 4,1 pct. Korrigeres der for sæsonudsving er der dog tale om et fald på 0,5 pct. ifølge Nykredit.

fremgang øko

- Der er således heller ikke noget, der tyder på, at danskerne har fået spenderbukserne på her op til jul - tværtimod. Det må siges at være en skuffelse. Potentialet for en fremgang i privatforbruget burde ellers være til stede som følge af lettelsen af skatten på arbejde, den rekordlave inflation, bedringen på boligmarkedet i visse dele af Danmark og de meget lave renteniveauer, skriver Nykredit og fortsætter:

- Det ser således ud til, at danskerne er blevet noget mere snusfornuftige, og forsat har stor fokus på gældsnedbringelse og opsparing.

Danskernes privatforbrug er nedadgående.

Hos Nordea er cheføkonom Helge Pedersen helt uenig.

- Når der korrigeres for sæsonudsving og prisudviklingen på de varer, som vi ikke betaler for med Dankortet var stigningen på 3,5 pct. Selvom der er en tendens til, at danskerne bruger Dankortet mere og mere som betalingsmiddel - og at det derfor også er en strukturel forklaring på fremgangen - er dagens tal ikke desto mindre et signal om, at danskerne privatforbrug i november er kommet op i gear ovenpå en række svage måneder, skriver Nordea og fortsætter:

- Vi er fortsat af den holdning, at der ligger et stort forbrugspotentiale og gemmer sig under danskernes hovedpuder. Hvornår det bliver forløst er endnu usikkert, men en stabil vending på bolig- og arbejdsmarkedet ville være de største garanter herfor.

Danskernes privatforbrug er nedadgående.

Nordea venter, at privatforbruget stiger med 0,5 pct. i år og med 1,2 pct. i 2014.

- Dankortomsætningen indikerer, at vi er på rette vej, skriver Nordea.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen