Berlingske Business

IBM-chef forlader imageramt virksomhed

08BUSLars-Mikkelgaard-Jense.jpg
Lars Mikkelgaard-Jensen stopper som topchef i IBM, men fortsætter som formand for Dansk Industri. Arkivfoto: Torkil Adsersen

Lars Mikkelgaard-Jensen stopper efter 11 år i spidsen for den danske del af IBM. Hans afløser er fundet i et russisk olieselskab.

Lars Mikkelgaard-Jensen stopper som øverste chef for den danske del af IBM. Det sker efter 11 år i spidsen for den amerikanske virksomhed i Danmark – en periode med flere belastende sager og et image, der er dykket kraftigt. Hans afløser er fundet hos det russiske olieselskab Gazprom.

Indtil videre fortsætter Mikkelgaard-Jensen som bestyrelsesformand for IBM Danmark.

»Det har været et privilegium at stå i spidsen for IBM Danmark gennem de seneste 11 år, men det er nu på tide at fortsætte min IBM-karriere i et nyt job,« udtaler Lars Mikkelgaard-Jensen i en pressemeddelelse.

Meget mere får offentligheden ikke at vide fra Mikkelgaard-Jensen, og dermed forsætter han traditionen med at begrænse sine udtalelser til offentligheden. Den strategi har han valgt gang på gang i de 11 år. Men blandt andet sidste år blev det for meget for Dankort-ejeren Nets’ direktør Bo Nilsson. I en usædvanlig hård kritik beklagede Nets-chefen sig i Berlingske over Mikkelgaard-Jensens tavshed under den stærkt omtalte Se & Hør-sag.

IBM-chefen var længe tavs, selv om det var en ansat i IBM, der i en årrække havde leveret fortrolige kreditkortinformationer om kendte og kongelige og solgt dem til ugebladet Se og Hør.

Stephen Bryant-Langer, headhunter og blandt andet forfatter til bogen »The Personal Business Plan«, kalder Mikkelgaard-Jensen for en »solid virksomhedsleder«. Han siger, at det er naturligt, at en topchef stopper efter 11 år i det samme job.

»Men det er klart, at der har været flere sager, som har belastet IBM i den periode, hvor Lars Mikkelgaard-Jensen har stået i spidsen for IBM i Danmark,« siger Bryant-Langer.

Onsdag ny chef i IBM

Da Mikkelgaard-Jensen kom til i 2004, havde IBM det 22. bedste image blandt de store danske virksomheder, viser Berlingskes årlige imagemåling. Virksomheden røg op som nummer 15 i 2005, men siden er det gået ned, og i 2014 var IBM faldet til en plads som nummer 60. Målingen blev foretaget i foråret 2014, før Se & Hør-sagen eksploderede, og derfor kan IBM risikere at falde yderligere i næste måling.

»IBM har været i den vanskelige situation, at de helst ikke ville kommunikere for meget. Dels fordi man kunne inkriminere sig selv, dels fordi man har et kundeforhold, som gør det vanskeligt at sige noget uden at trække kunden ind i det,« siger Frederik Preisler, partner i reklame- og kommunikationsbureauet Mensch.

Lars Mikkelgaard-Jensens tavshed er ikke af nyere dato. I april 2008 blev IBM ramt af et stort IT-nedbrud, som fik omfattende følger for store kunder som Danske Bank, A.P. Møller - Mærsk og Arla. IT-nedbruddet betød også, at Dankort-systemet kollapsede.

IBM fik ved den lejlighed drøje hug for at kommunikere for dårligt og være for lukket. Lars Mikkelgaard-Jensen var ifølge et interview med Berlingske bevidst om, at IBM i manges øjne fremstod lukket, men han begrundede kommunikationsstrategien med hensynet til kunderne.

Frederik Preisler siger, at IBM har haft svært ved at håndtere sagerne, fordi virksomheden ikke har været vant til at være i medierne. Under Mikkelgaard-Jensen er det blevet sværere for de store virksomheder at bruge tavshed som strategi.

»I gamle dage sagde man, at den, som lever stille, lever godt. Dengang var strategien i den etablerede del af erhvervslivet, at det var måden at gøre det på, men det er blevet svært i vore dage. For hvis man i dag ikke selv siger noget, så skal der nok være andre, som gør det,« siger Frederik Preisler.

12BUSNETS-samraad-med-Henri.jpg

Lars Mikkelgaard-Jensen fortsætter som formand for bestyrelsen i IBM Danmark. Han overdrager den daglige ledelse til Lars E. Clausen, der kommer fra en stilling som global chef og CEO for Gazprom Retail med base i London. Lars E. Clausen har tidligere været koncerndirektør i DONG Energy. Frem til 2006 bestred han en lang række lederjob inden for Shell-gruppen – herunder var han adm. direktør for Dansk Shell fra 1999-2003.

Lars E. Clausens overtager løbende ansvaret for IBM Danmark frem til udgangen af februar 2015. Lars Mikkelgaard-Jensen fortsætter i IBM i en rolle som global, executive leder med base i Danmark. Lars Mikkel-gaard-Jensen vil fremover rapportere direkte til IBMs globale ledelse og fortsætter samtidig som arbejdende bestyrelsesformand for IBM Danmark.

60-årige Lars Mikkelgaard-Jensen har siden 2012 været formand for erhvervsorganisationen DI, og på den post fortsætter han.

IBM

IBM

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen