Berlingske Business
17:42

Hvornår er det bedst at købe ny bil?

04BUSFRANCE-HOLIDAYS-TRANSP.jpg
Der følger mange glæder, men så afgjort også mange bekymringer med titlen som bilejer. Ud over den irriterende ventetid i de alenlange køer, som om få uger begynder at slange sig ned gennem Europa – her syd for Lyon – er der også de mange og vigtige overvejelser om økonomien. Arkivfoto: Philippe Desmazes

Med en værkstedsregning på 11.000 kroner kan tiden være kommet til at udskifte min fem år gamle Toyota Corolla. Men kan det overhovedet betale sig – eller er det bedre at køre bilen helt ned?

Jeg er altid nervøs, når min bil er til service. For hvornår ringer de for at fortælle om alle de ting, som skal laves? Og hvor stor bliver regningen?

Denne gang blev det lidt af en sveder. Der var en større liste af ting, som skulle laves, og bundlinjen blev følgelig derefter. En regning på lige over 11.000 kroner. Det var så inklusive betalingen for selve serviceefter­synet.

Ja, det er dyrt at have bil. Det er udelukkende ærgrelser, som en af mine bekendte sagde for mange år siden.

Den store regning fik mig endnu en gang til at overveje, om jeg har den rigtige biløkonomi. Det er kun min anden bil, og ved begge biler har jeg brugt samme strategi: Jeg køber en bil, der er omkring fem år gammel, og som ikke har gået så forfærdelig mange kilometer. Herefter har jeg haft den, indtil den er kørt helt ned.

Aalborg vinder på boligpriser

Min nuværende bil kan måske køre fem år endnu. Men hvis det bliver med en årlig regning på service på 11.000 kroner eller mere, kunne det måske være en god ide at skifte den ud nu?

Jeg vil ikke købe en ny bil. Spørgsmålet er derfor, om jeg skal skifte min nu ti år gamle Corolla ud med en ny brugt.

Rigtig mange ting taler for, at det kan være tillokkende at slå til netop nu og købe en ny brugt bil. De er billige i øjeblikket, og de kan finansieres til en historisk lav rente.

Billede

En ny gammel bil vil køre længere på literen og måske have en lavere grøn ejer­afgift, og den vil helt sikkert medføre lavere værksteds­regninger i de første år. Prisen på bilforsikringen vil formentligt være den samme.

En ny brugt bil vil derfor være billigere i drift. Omvendt er den store udgift ved at købe en ny bil det helt store værditab. Selv om man køber en brugt bil, mister den måske 30.000 kroner i værdi det første år og så 20.000 kroner det næste. I den sammenhæng betyder en værkstedsregning på lidt over 10.000 kroner jo ikke så meget, selv om de penge naturligt nok skal betales kontant.

Forældrekøb

Herudover er det selvfølgelig et spørgsmål om, hvorvidt man har lån i den gamle bil.

For nogle år siden havde vi her i Berlingske Business en historie om det svære bilvalg. Heri argumenterede Kim Valentin, privat­økonomisk rådgiver fra Finanshuset i Fredensborg, for, at bilejerne trods den lave rente var bedst tjent med at beholde den gamle bil længst muligt.

Det gælder om at se på økonomien i bilen i stedet for at blive alt for fascineret af mærket, modellen og designet, lød det fra Kim Valentin.

En ulempe ved at beholde den gamle bil er, at den kan begynde at bryde ned med eksempelvis et batteri, som pludselig svigter. Den slags problemer kommer altid ubelejligt, og de koster.

Mens på trods af den risiko er jeg nu ret sikker på, at jeg beholder min nuværende bil og først køber en ny – eller rettere gammel – om nogle år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen