Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Hvor hurtigt kører din pension?

09BUSMGB.jpg
I stedet for at lade kapitalpensionen forblive i et pensionsselskab har nogle nu mulighed for at investere pengene i for eksempel en veteranbil. Foto: Mads Nissen

Der er igen mulighed for skatterabat på kapitalpensionerne – også hvis pengene hæves helt. Det er tid at gå i tænkeboks.

Der er ikke noget, der får både journalister og læsere så meget op på mærkerne som udsigten til at slippe billigere i skat.

Nu lukker pensionsselskaberne igen op for, at vi kan betale skatten på vores kapitalpensioner her og nu med en solid rabat – enten ved at lade pengene blive i en såkaldt aldersopsparing eller ved at hæve dem helt mod at efterlade cirka halvdelen til skattefar.

Netop at hive pengene ud var min første indskydelse. Beløbet efter skat svarer rundt regnet til prisen på en rimeligt velholdt vintagesportsvogn, som – helt tilfældigt udvalgt – kunne være af mærket MG B. Den kan måske, måske ikke, give et højere afkast på investeringen end mit pensionsselskabs skarpslebne investeringsfolk. Men vigtigere: Den er sjovere at være sammen med over de kommende år.

Men så kom jeg i tvivl, og pensionsselskabet anbefalede mig (surprise!) da også bare at lade pengene stå fremfor at investere i en sportsvogn. Tusinder af andre står sikkert i samme situation, så her er mine argumenter for og imod henholdsvis en uændret kapitalpension, en alderspension med skatterabat og en gammel MG B. Andre bilmærker og luksusgoder kan sættes ind i teksten efter behov.

1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner.

Den kedelige løsning er at lade pengene stå uden at gøre noget. Den eneste fordel, jeg kan få øje på, er, at opsparingen senere kan laves om til en ratepension eller en livrente. Det kan være en fordel, hvis jeg senere i livet finder ud af, at jeg har udsigt til at blive 102 år gammel, som min mormor blev, og det kniber med at få pengene til at række til de sidste flasker portvin.

Men til den tid er en MG B sikkert også blevet så meget værd, at den kan finansiere de sidste år, hvor jeg alligevel ikke har armkræfter til at køre den.

Den næstkedeligste løsning er at betale skatten og dermed konvertere opsparingen til en aldersopsparing. Jeg har i forvejen ingen garanti på kapitalpensionen, der ville bortfalde ved omlægningen, og jeg kan slippe med at betale 2,7 procent mindre i skat. Men netop fordi jeg som de fleste journalister bruger pensionsselskabet PFA med den såkaldte kundekapital, fraråder selskabet mig en omlægning ud fra en simpel beregning af afkast.

Min kapitalpension er omfattet af kundekapital, og da PFA lover et overafkast på kundekapital, kan det bedre betale sig for mig at lade pengene stå. PFA har givet kundekapital et afkast på 20 procent i de senere år, og der kan selv en MG B formentlig ikke følge med – uanset hvor meget jeg pudser og polerer den.

1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner.

Endelig er der løsningen med at hæve kapitalpensionen, brænde dem af på en sportsvogn og brøle »Lev stærkt, dø ung« ud over villakvarteret. Da jeg allerede gjorde det med en anden klatopsparing for nogle år siden, ved jeg, at det udløser en lækker følelse både i de første minutter, indtil naboen råber »nar« ovre på den anden side af hækken, og i de mange efterfølgende somre med vind i håret.

Det kræver dog, at det er muligt at hæve kapitalpensionen, hvilket typisk ikke er tilladt, hvis den er betalt af arbejdsgiveren.

PFA

Men en veteranbil er et af de få aktiver, som efter min mening både giver enorm fornøjelse og beskattes lempeligt i Danmark, selv om man i tider med nidkær jagt på »skattehuller« skal være forsigtig med at påpege en sådan sammenhæng offentligt.

Gamle biler over 35 år beskattes med en fjerdedel af den gamle »vægtafgift«. Det vil sige, at forsikring og vægtafgift samlet udgør under 2.000 kroner om året. Men hvis vi skal helt rundt om den økonomiske side af sagen, så kan den sandt at sige gå begge veje.

Dels kan gamle biler være skrøbelige og uden varsel udløse mekanisk- og rustbetingede regninger, dels kan prisudviklingen gå den forkerte vej, hvis den skal medregnes i pensionsopsparingen.

Lige nu stiger priserne på især de dyreste veteranbiler, men når kriserne kradser, står de også yderst på den privatøkonomiske vippe, så markedet pludselig kan oversvømmes og sænke værdien på det tidspunkt, hvor pengene skal bruges.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen