Berlingske Business

Hver tredje danske virksomhed giver underskud

Office
Hver tredje danske virksomhed giver underskud. Det er en god nyhed, fortæller organisationen Danske Revisorer. Foto: Iris. Foto:

En ud af tre danske selskaber giver underskud. Det er en god nyhed, fortæller organisationen Danske Revisorer

Når revisoren satte sin underskrift på regnskaber i 2015, var der et minus foran resultatet hver tredje gang. Og det er en positiv udvikling, skriver foreningen Danske Revisorer i en ny analyse.

Ifølge FSR, der er brancheforeningen for danske revisorer, svarer det til, at 65.400 danske selskaber havde underskud sidste år. Mens 136.000 selskabet gik i plus eller kunne tegne et rundt nul, da året skulle gøres op.

- I 2015 fik over to ud af tre danske selskaber et overskud. Det er det højeste niveau i syv år.

fona

- Men selv om der er bedring at spore ude blandt virksomheder, så er tempoet taget noget ud af den positive økonomiske udvikling, fordi der ikke har været meget fremgang at spore i andet halvår af 2015, skriver erhvervspolitisk direktør hos FSR, Tom Vile Jensen.

I procent viser analysen, at andelen af virksomheder med underskud var på 32,5 procent i 2015 mod 33,8 procent året før.

- De seneste to år har vi set små fald i andelen af selskaber med underskud. Det er positivt, men der er fortsat langt til før-kriseniveauet, hvor under 30 procent af selskaberne havde underskud.

25BUSPix1-Torben-Jensen-Hel.jpg

- For at bryde grænsen på 30 procent, skal vi se et stærkere økonomisk ryk ude i virksomhederne, skriver Tom Vile Jensen.

Analysen viser, at specielt de store selskaber klarer sig godt. For selskaber med over 500 ansatte og selskaber med mellem 50 og 499 ansatte ligger andelen, der kører med underskud, på under 20 procent.

- Den fordeling understreger en udfordring. Nemlig at vi har svært ved for alvor at få gang i væksten hos de mindre virksomheder, der udgør vækstlaget i dansk erhvervsliv, skriver FSR.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen