Berlingske Business

Hver tiende drømmer om at blive leder

boss

Flere end hver tiende dansker svarer i en undersøgelse, at de kan finde på at søge et lederjob i løbet af de kommende år. Dansk Erhverv mener, at tallet er overraskende højt.

En del danskere går rundt og drømmer om et lederjob.

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at mere end hver tiende dansker - 12 procent - ville kunne finde på at søge et lederjob i løbet af de kommende år.

I undersøgelsen er det ikke præciseret, hvilken form for lederjob der er tale om, men antallet er under alle omstændigheder højt, mener Rikke B. Ørum, der er underdirektør og chef for HR og Arbejdsmiljø i Dansk Erhverv.

Jakob Haldor Topsøe

»Det er rigtig positivt at så mange synes, det er en interessant funktion at få, men der er ikke brug for så mange ledere. Der er nærmere brug for én leder per tyvende medarbejder eller mere, da mange medarbejdere i dag er selvledende, og ledelsesbehovet er anderledes end for år tilbage,« siger hun.

Ser man på kønsfordelingen, er det især mændene, der gerne ser sig selv i en ledende stilling. 15 procent af mændene overvejer at søge et lederjob, mens det kun gælder otte procent af kvinderne. Desuden er det i høj grad de unge, der har lederambitioner.

Men som sagt er der næppe brug for så mange ledere, pointerer Rikke B. Ørum. Hun mener, at det ville gavne med en kulturændring, så specialist- og projektlederrollen i højere grad anerkendes - også blandt de højtuddannede og de ambitiøse.

»Det er ikke alle, der skal være ledere. Vi har også brug for specialister. Derfor er det interessant at finde ud af, hvorfor mange gerne vil have en lederrolle. Her kan vi se, at det er de udviklingsmuligheder, der ligger, som spiller en stor rolle sammen med det at få mere indflydelse,« siger Rikke B. Ørum.

Pix-boss

Hun opfordrer til, at man overvejer grundigt, hvad der driver en.

»Meget af lederrollen går ud på at lede og fordele arbejde, at sætte mål og sikre, at ens medarbejdere bliver uddannet, hvorimod ens egen faglighed ikke bliver så vigtig i det job. Så hvad er det egentlig, der driver en? Man kan have rigtig meget indflydelse og udvikle sig meget ved at være specialist,« siger Rikke B. Ørum.

I Dansk Erhvervs undersøgelse er 1.005 personer blevet spurgt til deres lederdrømme.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen