Berlingske Business
11:13Siemens Gamesa vinder større kontrakt i Indien

Hver fjerde virksomhed får ny ejer inden for fem år

virksomhedssalg
En lind strøm af danske virksomheder vil inden for de næste fem år blive sat til salg Foto:

Mængden af naturlige ejerskifter i virksomheder vil de næste år ske i et hastigt tempo. Hverken virksomheder eller politikere er klar til at møde udfordringen.

Et ejer- eller generationsskifte vil blive gennemført i hver fjerde virksomhed inden for de næste fem år. Det viser nye tal fra Dansk Industri (DI), der har spurgt 526 virksomheder om deres planer for fremtiden.

I samme undersøgelse svarer hver tiende virksomhed, at ejerskiftet skal finde sted inden for de næste to år. Det giver tydelige indikationer om nogle store udfordringer for erhvervslivet, som både virksomheder og politikere bør tage meget alvorligt.

- Ejerskifter er en tung og kompliceret proces. Derfor er det vigtigt, at ejerlederne får gang i et geare virksomheden til det i god tid, siger Sune K. Jensen, chefkonsulent i DI og fortsætter:

- Men det er også vigtigt, at udfordringen bliver taget alvorligt fra politisk hold. Der er rigtig mange virksomheder og arbejdspladser på spil, som får brug for alt den hjælp, de kan få.

Mangler købere

DI peger på, at der lige nu er langt flere virksomheder til salg, end der er købere til. Derfor er der behov for, at politikerne styrker indsatsen for at skabe nogle finansieringsmuligheder, der kan sparke gang i ejerskifterne.

- For mange virksomheder trækker ejerskiftet ud som følge af krisen. Enten har køberen trukket sig, eller også har køberen svært ved at finansiere overtagelsen, fortæller Sune K. Jensen.

Den situation er kompromitterende for en stribe af de virksomheder, der har annonceret ejerskifte i nærmeste fremtid, mener Ejerlederne:

- For kun et år siden, var der ingen finansielle grunde til at foretage et ejerskifte. Og for de virksomheder, som krisen har tvunget ud i processen, er det meget uheldigt – ikke mindst fordi værdien af virksomheden er faldet betragteligt det seneste år, siger Hans Jørgen Dalum, formand for Ejerlederne.

Uforberedte

Både DI og Ejerlederne råder virksomhederne til at lægge en plan for ejer- og ledelsesskiftet allerede i dag. Alt for mange virksomheder har en urealistisk holdning til, hvor smertefrit det kan gå. Men det kan blive skæbnesvangert, hvis man ikke er ude i god tid.

- I bedste fald har ejerledererne en exit-strategi på plads, allerede når de starter virksomheden, siger Sune K. Jensen.

Men sådan er det langt fra alle steder:

- Virksomhederne var uforberedte på krisen – og derfor heller ikke forberedte på ejerskifte-problematikkerne, fortæller Hans Jørgen Dalum.

Hjælp søges

Det handler derfor om, at virksomhederne får ejerskifteplanen op af skuffen med det samme, og at de indhenter den nødvendige assistance til, at arbejdet kan køre så smertefrit som muligt. Og at den hjælp i øvrigt er til rådighed.

- Hjælpen kan måske komme fra en professionel bestyrelse eller eksterne rådgiver. Og her kan det offentlige kan også være mere behjælpelige med at yde rådgivning til både købere og sælgere, så virksomhederne hurtigt kommer ind i et vækstforløb med de nye ejere, siger Sune K. Jensen.

Uanset hvilken model for ejerskifte, ejerlederne vælger, vil virksomheden med den bedste strategi klare sig bedst igennem krisen – hvad enten ejerskiftet finder sted under eller efter krisen. Det gode virksomhedssalg, den rigtige fusion eller den bedste familieovertagelse skaber en virksomhed, der kan leve mange år ud i fremtiden:

- Det er soleklart, at de virksomheder, der klarer sig ud på den anden side, er blevet meget klogere, stærkere og har fået tilpasset deres omkostningsstruktur, så de kan have en positiv drift. Og det er helt sikkert, at vi aldrig nogensinde vil risikere at være så sårbare, at en krise kan påvirke os i samme grad, som den gør det nu, siger Hans Jørgen Dalum.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen