Berlingske Business

Hver fjerde overvejer nyt forsikringsselskab

Hver fjerde overvejer nyt   forsikringsselskab - 1
Robert Ellis kalder Tryg »et førsteklasses selskab«. Alligevel har han og hustruen valgt at skifte forsikringsselskab til Alm. Brand. Årsagen var prisstigninger hos Tryg, og Alm. Brand kunne tilbyde forsikringerne markant billigere. Foto:

Hver fjerde kunde overvejer at skifte forsikringsselskab, fordi de er utilfredse med prisen eller ydelsen, men i sidste ende er det kun hver tiende kunde, der gør alvor af det. I december 2012 skiftede ægteparret Robert og Gitte Ellis fra Tryg til Alm. Brand, hvor forsikringen er 4.500 kroner billigere.

Robert og Gitte Ellis er stærkt utilfredse med deres tidligere forsikringsselskab Tryg, som de skiftede fra i december 2012, fordi prisen på deres forsikringer var blevet for høj. Ægteparret skulle i år betale ni pct. mere for deres forsikringer, end de skulle sidste år. Helt præcist skulle parret i 2012 betale 13.481 kroner for deres bil-, rejse-, villa- og indboforsikring, mens de i 2013 skulle betale 1.200 kroner mere.

»Den prispolitik, som Tryg har ført det seneste år, viser klart og tydeligt, at indtjeningen spiller den største rolle, og det er ikke i orden,« siger Robert Ellis.

Ægteparret har derfor besluttet at skifte til Alm. Brand, hvor deres forsikringer er 4.500 kroner billigere end hos Tryg.

Robert og Gitte Ellis er ikke alene om at være utilfredse med deres forsikringsselskab. De seneste års massive prisstigninger på forsikringer har gjort danskerne så arrige, at hver fjerde nu tænker på at skifte forsikringsselskab. Det viser en ny undersøgelse blandt 3.600 forsikringskunder fra rådgivningsvirksomheden Loyalty Group.

»Det er dejligt at se og læse, at flere vil skifte forsikringsselskab. Mange kunder vil kunne spare masser af penge på at være utro over for deres nuværende selskab. »Tænk« foretog for et par år siden en undersøgelse, der viste, at man kan spare 4.000 kroner på en almindelig indboforsikring ved at skifte selskab,« siger Mads Mølgaard, jurist i Forbrugerrådet.

Ifølge Mads Mølgaard er det især en god idé at foretage et pristjek på sin indboforsikring, fordi den i mange tilfælde er et standardprodukt, som er stort set ens hos alle forsikringsselskaber.

»Det eneste, der ikke er ens, er prisen,« siger han.

Hos Loyalty Group er seniorrådgiver Mikkel Korntved ikke overrasket over, at danskerne bliver stadigt mere vrede på deres forsikringsselskab:

»Én ting er, at vi tænker mere over vores økonomi i krisetider, mens noget andet er, at vi har en stigende og ofte velbegrundet bekymring for den finansielle sektors måde at behandle sine kunder på.«

I den seneste tid har både banker og forsikringsselskaber været udsat for kritik, fordi de i ét væk gør det dyrere at være kunde ved at hæve priser og gebyrer.

Kun få ender med at skifte

Men selv om danskerne er arrige på deres forsikringsselskab, er det kun hver tiende, der skifter indbo- og familieforsikring, viser en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Mange bliver i deres nuværende forsikringsselskab, fordi de synes, det er svært at gennemskue markedet og finde den rette udbyder.

Forbrugerrådet opfordrer dog til, at man en gang om året eller hvert andet år foretager et pristjek på sine forsikringer. Det er nemlig ofte de loyale kunder det vil sige dem, som bliver i det samme forsikringsselskab i mange år der ender med at være taberne, fordi prisen på deres forsikringer stiger og stiger.

»Mange kunder er loyale over for deres forsikringsselskab, men ofte går loyaliteten ikke den anden vej. Kunderne betaler for deres forsikring én gang om året, men de får ingen rabat, selv om de har undgået skader og ulykker. Til gengæld stiger prisen, hvis de bliver indblandet i en ulykke og kræver erstatning,« siger Mads Mølgaard.

Prisen er afgørende

Ægteparret Robert og Gitte Ellis har taget Forbrugerrådets anbefaling til sig og besluttede sig i december for at skifte selskab. De indhentede tilbud fra Alm. Brand og tre andre selskaber, Nykredit, Alka og Topdanmark. De sidste tre selskaber tilbød en pris på mellem 12.500 og 12.700 kroner, hvilket vil sige, at de var 2.000 kroner billigere end Tryg.

»Vi valgte Alm. Brand, fordi de kunne give os den bedste pris,« fortæller Robert Ellis,

Robert og Gitte Ellis havde været kunder i Tryg i 18 år, da de valgte at forlade selskabet. De har i alle år været tilfredse med ydelsen og kalder stadig Tryg »et førsteklasses selskab, når det handler om erstatning og service«. Til gengæld er de langtfra tilfredse med den betjening, de fik i forbindelse med prisstigningerne, og de nægter derfor at betale de 1.200 kroner ekstra, som det vil koste dem at være kunder hos Tryg i 2013.

På samme måde er det i høj grad prisen, der gør, at mange andre danskere overvejer at skifte forsikringsselskab. I undersøgelsen fra Loyalty Group svarer 58 pct. af de kunder, som overvejer at skifte selskab, at de er utilfredse med prisen eller præmien, mens 21 pct. vil have mere værdi for pengene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen