Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Hvad vil de store velpolstrede virksomheder gøre med alle pengene?

BM
Byline Peter Suppli Benson Foto:

De tjener penge som sjældent før. Men hvad vil de store danske virksomheder egentlig gøre med de mange penge? Har de modet til at satse og gå nye veje, spørger erhvervsredaktør Peter Suppli Benson i Berlingske Business Magasins særnummer om Danmarks 1.000 største virksomheder "Guld1000".

På Berlingske Business har vi netop sat punktum for en uhyre vellykket iværksætterkonkurrence – Business Boost 2017.

Det var første gang, at vi holdt en sådan konkurrence, og første gang vi gik fra »bare« at skrive om virksomheder og iværksættere til aktivt at gå ind i arbejdet på at skabe nye succesfulde danske virksomheder.

Vi fik flere end 300 tilmeldinger, og deltagerfeltet vidnede om en veritabel overflod af iværksætterkreativitet.

aaa

Tilmeldingerne vidnede også om mod til at kaste sig ud på dybt vand og satse måske både hus og pensions­opsparing. Og så vidnede deltager­feltet om, at det er nedefra, at de nye spændende idéer skal komme.

Jeg håber, at de etablerede danske virksomheder har læst og set videoer med deltagerne og vinderne af Boost, for de kan lære noget af dem.

Vigtigst er måske at turde være modig. At være villig til at tage chancer. At turde kaste sig over nye forretningsmuligheder i ind- og udland.

For ser man på Guld1000-opgørelsen af Danmarks 1.000 største virksomheder i dette magasin, er det tydeligt, at pengene findes i virksomhederne. Hvis erhvervslederne og ejerne af virksomhederne ellers tør bruge dem aktivt.

Containerfragt sikrer smalt transportoverskud hos Mærsk

Jeg fremhæver dette, fordi netop investeringer i produktionsapparatet og investeringer i nye forretningsmuligheder ligger underdrejet i Danmark.

Indtjeningen er i top, sådan som Guld1000-listerne med al tydelighed viser.

Min udfordring til virksomhederne er derfor: Hvad vil I bruge de mange penge til?

Det letteste og det, der på den korte bane giver glade aktionærer, er at sende flere penge retur til aktionærerne.

Det kan ingen have ondt af. Alligevel håber jeg, at flere af de 1.000 største danske virksomheder tør tage ved lære af deltagerne i iværksætterkonkurrencen Boost – og altså gå på jagt efter nye muligheder og investere i fremtidig succes.

Årets Guld1000-liste viser, at virksomhederne er meget velpolstrede. Overskuddet stiger. Og det samme gør egenkapitalforrentningen. Dermed er der råd til at købe sig til vækst via opkøb. Og netop vækst i omsætningen er ikke det tal, der skinner kraftigst i opgørelsen i dette magasin.

Spørger man eksperterne, sådan som vi gør i magasinet, er der heldigvis grund til at tro, at flere virksomheder nu vil begynde at lade milliarderne rulle.

Antallet af virksomhedshandler er i pæn vækst globalt. Og alt tyder på, at de bugnende pengekasser i endnu højere grad vil blive sat i arbejde.

56 pct. af de globale virksomheder siger direkte, at de forventer at se aktivt på opkøbsmuligheder de næste 12 måneder, og det er da et skridt på vejen.

Men selv om pengekasserne bugner, kniber det stadig med at konvertere lyst og ambitioner til konkrete investeringer.

Jeg håber, at det vil ændre sig, og at de bugnende pengekasser snart for alvor sendes i arbejde. Danske virksomheder er så trimmede, generelt så veldrevne og har fortsat så mange muligheder uden for vores nærområde, at kun manglende mod og vilje udgør begrænsningerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen