Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Hun droppede jeans og svømmer i cola

Charlotte van Burleigh
Charlotte van Burleigh er chef for Coca-Cola Danmark, som er i gang med en stor relancering af den ikoniske flaske. Foto:

Hun har boet i Paris, tilbragt meget af sin ungdom på en hesteryg, og i dag er Charlotte van Burleigh direktør for Coca-Cola i Danmark og Finland.

I sidste uge offentliggjorde Coca-Cola den største ændring af deres ikoniske flasker i Danmark nogensinde. Den brunsorte læsedrik skal fyldes på nye flasker, og Charlotte van Burleigh er kvinden, der skal sørge for, at flaskerne bliver fast repertoire i danske køleskabe.

Historien om Danmarks Coca-Cola-dronning begyndte på ryggen af en hest, men vi ind­leder et andet sted – foran Eiffeltårnet i Paris.

Charlotte van Burleigh brugte to af sine ungdoms­år i Europas hjerte, hvor hun blev så forelsket i det syngende sprog, at hun i ­Danmark påbegyndte en uddannelse i sprog og økonomi med fransk som hovedfag.

Pix-Parisa Tabriz

Studierne førte hende til Belgien, og her tog karrieren for alvor fart for Charlotte van Burleigh. Hun brugte et halvt år som studentermedhjælper hos Danfoss.

Senere flyttede hun til det fransktalende land, hvor hun hoppede i de ­berømte jeans og fik sit første rigtige job hos tøjfirmaet Levi Strauss.

Kærligheden til Belgien holdt dog ikke ved, men da hun efter fire år i udenlandet kom hjem til Danmark, havde ­årene i det fremmede formet hendes CV, der kastede et job i den danske afdeling hos Coca-Cola af sig. Herfra arbejde hun sig op i hierarkiet og er i dag direktør i de to nordiske afdelinger.

Konkurrence på ryggen af en hest

Men Charlotte van Burleigh var ifølge eget udsagn aldrig endt som afdelings-topchef hos et af verdens største brands, hvis det ikke var for hendes veludviklede konkurrencegen, der hele hendes barndom blev plejet på ryggen af en hest.

15BUSAnne-Sophie-Pic-M01440.jpg

Da hun var ung og endnu ikke havde opdaget sin flair for fransk og marketing, brugte hun alle sine dage på rideskolen, der lå et stenkast fra hjemmet i Frørup på Fyn.

Som 18-årig måtte hun dog sande, at ridningen ikke kunne give mad på bordet eller føre hende til toppen af podiet resten af livet, så hun begyndte at se sig om efter andre karriere­veje – og det var her, at hun fik ideen om at ­tilbringe nogle år i udlandet.

Til trods for afskeden med ridningen svigtede konkurrencegenet aldrig, og Charlotte van Burleigh banede sig vej til toppen af marke­ting hos Coca-Cola og TDC.

I dag bor hun i Holte med sin mand og to børn. Hun elsker dog stadig at rejse og at leve et internationalt liv.

05MAGMAGASINET-SOENDAG-09#4.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen