Berlingske Business

Hun bider sig fast i topchefernes haser

20BUS20150318-154712-L.jpg
Som taler på Danske Banks generalforsamling onsdag fik Nicole Andersson Danske Bank-formand Ole Andersen til at forklare bankens strategi for at få flere kvinder ind på direktions- og bestyrelsesgangen. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Nicole Andersson er drivkraft i et initiativ, der på generalforsamlinger tvinger bestyrelsesformænd i virksomhederne til at diskutere kvinder i ledelse.

Som en aggressiv terrier, blot iført sort blazer, knold i nakken og en særdeles velforberedt tale, møder Nicole Andersson de mest magtfulde mænd i landets største bank, Danske Bank. Her på årets generalforsamling bruger hun topchefernes skarpe kommunikation og fokus på fakta om mål om kvinder i ledelse og bestyrelser til at presse kvindeaktionær-aktivistforeningen Best.Womens budskab igennem.

Nicole Andersson, formand i Best. Women, efterlyser kvinder i Danske Banks ledelse

Som tilhører opleves det som særdeles effektfuldt, at bestyrelseskonge og Danske Bank-formand Ole Andersen for åben skærm bliver tvunget til at forklare, hvorfor banken kun har en kvinde i bestyrelsen – og ikke én af seks direktører i banken er kvinder. Berlingske Business fanger Best.Womens formand, Nicole Andersson, på mobilen, mens hun er ude i et lignende ærinde til generalforsamling i GN Store Nord. Hun er overbevist om, at det virker, at hun minder en virksomhedsledelse om at udvikle kvinder til ledelsen:

»Ole Andersen holdt fast i bankens eget mål om, at der inden 2017 skal indsættes en kvinde i bestyrelsen og en i direktionen. Jeg tror ikke, at de ville have nævnt det, hvis vi ikke havde spurgt om det.«

Best.Women deltager i generalforsamlinger i Danske Bank, GN Store Nord, Lundbeck, FL Smidth, William Demant, Chr. Hansen, Coloplast og ISS i 2015. Det er selskaber, som foreningen ejer aktier i. For nylig har man derimod solgt sine aktier i Carlsberg, da man der ifølge Nicole Andersson har indført et meget ambitiøst mål om 40 pct. kvinder i bestyrelsen.

»Vi er ikke syltet ind i systemet«

Selv om Nicole Andersson umiddelbart ligner en erhvervsleder, er hun ikke leder, men økonom og ansat i Københavns Kommunes Økonomiforvaltning.

En lignende profil har også de andre syv kvinder i foreningens bestyrelse. Det er en fordel, mener hun, for så risikerer bestyrelsesmedlemmerne ikke at blive skubbet helt ud på et karrieremæssigt sidespor, fordi de kritiserer et ledelseshierarki domineret af mænd.

personlig ledelse

»Vores fordel som forening er, at vi ikke er karrierekvinder i erhvervslivet .Vi er neutrale og ikke syltet ind i systemet. Det er ikke karrierefremmende for erhvervskvinder at kritisere systemet. Så bliver du rykket ned. Vi har derimod ikke noget filter.«

Ikke diskrimination af mænd

Nicole Andersson taler for, at man med kvoter og mentorprogrammer hjælper kvinder op i hierakiet i dansk erhvervsliv:

»Vi er i en situation med uligevægt. For at skabe ligevægt er vi nødt til at investere mere i kvinder, og det er ikke diskrimination af mænd. Vi er for meget i uligevægt nu. Der skal skabes de rette rammer for at hjælpe kvinder frem,« siger Nicole Andersson med henvisning til, at man skal sørge for, at kvinder ikke bliver skubbet tilbage, når de vender tilbage fra barsel, ligesom man skal sikre, at vigtige interne møder bliver holdt mellem otte og 15 så det ikke påvirker familiernes arbejdsmønster.

11BUSBagGunnerEvensen.jpg

»Mænd er bare meget bedre til at netværke end kvinder. Derfor er direktionerne nødt til at prioritere det. Gå op i lige løn og sørge for, at kvinder ikke bliver skubbet tilbage, fordi de prioriterer at passe børn.«

Nicole Andersson er mor til en søn på ti år og er gift med Claus Nielsen, der arbejder i reklamebranchen. Fritiden går med familien og med at læse avis.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen