Berlingske Business
17:42

Humanister indtager det private jobmarked

Akademikere med humanistisk baggrund har for alvor gjort op med deres traditionelle ansættelsesforhold. Således er der

i dag langt flere humanister ansat i det private erhvervsliv end i den offentlige sektor, som humanisterne ellers traditionelt har

uddannet sig til.



Dansk Industri (DI) har undersøgt udviklingen i humanisternes ansættelsessteder fra 1994 til 2001

og konklusionen er klar: Der er sket et markant skred fra den offentlige til den private sektor.



Hvor 46 pct. af humanisterne

med lang videregående uddannelse med arbejde i 1994 var ansat i private virksomheder, var andelen i 2001 på 54 pct.. Tilsvarende

har tallene for den offentlige sektor ændret sig fra 54 pct. til 46 pct..



- Der har længe været en tendens

til, at humanisterne bryder med de traditionelle ansættelsesmønstre og søger over i det private jobmarked. Og tendensen

synes at blive stærkere og stærkere, siger Anne-Marie Levy, konsulent i DI.

Bløde værdier

Årsagen

til udviklingen er, ifølge Anne-Marie Levy, at virksomhedernes behov for arbejdskraft har ændret sig.



I dagens globaliserede

vidensøkonomi er der i meget stærkere efterspørgsel efter folk, der kan håndtere blødere værdier

end tidligere.



Og her er både sprogligt, kommunikativt og kulturelt uddannede humanister bedre rustet end de samfundsvidenskabelige

akademikere, der traditionelt har haft de jobs, som humanisterne nu sætter sig på.



Derudover har humanisterne fordel

af, at der altid vil være et generelt behov for højtuddannede medarbejdere i en virksomhed, der skal konkurrere i en

vidensøkonomi.



Det er primært indenfor forretningsservicefag, at humanisterne markerer sig.

Kvalificerede

Her

oplever mange virksomheder, at humanister er kvalificerede til at løse opgaver som rådgivning og udarbejdelse og behandling

af markedsanalyser og meningsmålinger. I konsulentfirmaet Advice, der løser kommunikationsopgaver for virksomheder, har

man en høj andel af humanister blandt de 70 medarbejdere.



Og erfaringen er, at de er bedre til at sætte sig ind

i kundernes problemer og tænke i processer fremfor løsninger, end folk fra eksempelvis handelshøjskolerne.



-

Vi løser problemer, hvor vi ikke på forhånd kender resultatet. Derfor er det vigtigt at være fokuseret på

de processer og metoder, som kan hjælpe os frem til målet.



- Her har humanisterne en force, forklarer direktør

i Advice, Torben Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen