Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Hoteller og vandrerhjem havde travl højsæson trods regnvejr

Selv om sommeren i Danmark var kold og våd, var der alligevel mange feriegæster, der valgte at bruge ferien på danske hoteller og vandrerhjem.

Der blev overnattet mere end 15,6 millioner gange på hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem og i lystbådehavne i højsæsonen juni, juli og august 2017.

Det er en stigning på 34.700 overnatninger i forhold til 2016. Dermed blev højsæsonen 2017 den bedste i 11 år, oplyser Danmarks Statistik.

- Set over en længere årrække var månederne juni-august 2017 sammenlagt den bedste højsæson siden juni-august 2006 i faktiske tal, skriver Danmarks Statistik.

Fremgangen var på to procent, når højsæsonen i år sammenlignes med 2015.

Det samlede tal for 2017 dækker dog over, at hoteller og vandrerhjem havde fremgang på henholdsvis fire og tre procent. Overnatninger på campingpladser, feriecentre og lystbådehavne gik derimod tilbage med henholdsvis en, to og to procent.

Ifølge Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) var det en ekstraordinært kold og våd sommer i 2017.

Antallet af solskinstimer i juni, juli og august var på 565. Det tal har ikke været lavere siden 2000, hvor der var 540 solskinstimer.

Ifølge DMI faldt der i omegnen af 268 millimeter regn i juni, juli og august. Det gør sommeren til den 11. vådeste, siden DMI begyndte at måle i 1874.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen