Berlingske Business

Hotelboom i hovedstaden

10BUSTivoli-II.jpg
Tivoli Hotel II ved Kalvebod Brygge, der åbner 1. juli, kommer til at ligge ved siden af »søsteren«, Tivoli Hotel. Foto: Keld Navntoft

De københavnske hoteller tog imod flere gæster og fik højere priser i 2014. Udviklingen er fortsat i 2015, og branchens mangeårige byggeboom er nærmest uden ende.

De storkøbenhavnske hoteller tjener flere penge og bygger på livet løs, selv om dansk turisme ikke vokser lige så hurtigt som i vores nabolande.

I runde tal steg belægningen i de københavnske hotelværelser fem procent i 2014, og oveni voksede indtjeningen pr. udlejet værelse én procent. Med flere turister i byen behøvede hotellerne nemlig ikke at give så mange rabatter, og så er der begyndt at komme flere forretningsfolk, som generelt betaler mere end turister.

Tivoli II ved Kalvebod Brygge .Hotellet åbner 1. juli og kommer

I de første måneder af 2015 ligger belægningen seks procent højere end året før, og indtjeningen pr. udlejet værelse er steget seks procent. Ved nytår fik virksomheder lov til at fratrække den sidste del af hotelmomsen, og det har styrket danske hoteller i forhold til firmarejsende.

Kineserne kommer

Konsulentfirmaet Nordic Hotel Consulting skriver i sin kvartalsrapport om en »glimrende start« på 2015, og Allan Agerholm, regional­formand i brancheforeningen Horesta, glæder sig over »et tiltrængt løft« efter nogle sløje år med finanskrise med kun få udlejede værelser, som endda måtte afsættes til lave priser på grund af benhård konkurrence.

10BUSPix-Turisme-side-8.jpg

»I øjeblikket nyder vi godt af pæn vækst på stort set alle nøglemarkeder, og det er især en fordel, at dollaren er steget. De eneste svage markeder er nærmest Rusland på grund af konflikten med EU og Norge på grund af dykket i olieprisen. Men i min tid har vi nu aldrig haft medvind på alle markeder samtidig og får det næppe heller, og flere kinesere kompenserer mere end fuldt ud for færre russere,« siger Agerholm, der også er direktør for BC Hospitality Group med bl.a. Bella Center samt Bella Sky- og Crowne Plaza-hotellerne.

Byggeboom i 15 år

Hotellerne i København lå gennem 1990erne nærmest bomstille med samlet godt 9.000 værelser, men nu nærmer tallet sig 18.000 efter næsten uafbrudt byggeboom i 15 år.

kinaturister

Næste udvidelse sker 1. juli, når Arp-Hansen-kæden åbner sit Tivoli Hotel II ved Kalvebod Brygge – med 282 værelser samt 38 møde- og konferencelokaler til en samlet pris på omkring en halv milliard kroner.

Kapaciteten tog store spring i 2009, da Crowne Plaza og Cabinn Metro åbnede i Ørestad, og igen i 2011, da Bella Sky tæt ved slog dørene op til over 800 værelser, den hidtidige rekord.

Det øgede udbud har bidraget til at øge efterspørgslen, for nye hotelkæder som Crowne Plaza og Marriott har været med at hente ekstra turister til København i kraft af programmer med kundeloyalitet.

Kongresser og krydstogter

København nyder godt af, at storbyturismen langsigtet oplever pæn vækst – om end den danske hovedstad ifølge Allan Agerholm har svært ved at følge med konkurrenter som Stockholm, Hamburg og Berlin.

Hotel Plaza

Lokalt har det spillet ind, at København gradvis er blevet en stor krydstogtby – hvor skibene indleder og/eller afslutter deres rundture.

Derfor flyver mange turister hertil og måske også herfra, og turen bliver ofte forlænget med et par dage i hovedstaden.

Kongresser er blevet en anden styrke­position, og København nød stor opmærksom med arrangementer som EU-topmødet med østudvidelsen, FN-klimatopmøde og den olympiske IOC-kongres.

»2016 tegner til at blive et af de bedste kongresår for København,« siger Allan Agerholm, der får travlt i både Bella Center og de tilknyttede hoteller.

Desuden ventes vækstplanerne i Københavns Lufthavne at give flere overnatninger, når 25 millioner årlige passagerer skal blive til 40 millioner i kraft af flere flyselskaber og flere ruter.

Plads til mere

En stribe branchekilder vurderer over for Berlingske Business, at hovedstaden trods byggeboomet kan rumme endnu flere hotelværelser.

28BUSComundu.jpg

»Om ti år kan der godt være plads til 23.000 værelser eller 5.000 ekstra,« siger eksempelvis Peter Winther, partner hos erhvervsmægleren Sadolin & Albæk med hoteller blandt specialerne.

Hos Arp-Hansen vil direktør Dorte Krak »gerne bygge flere hoteller i København« trods den snarlige åbning af Tivoli Hotel II.

En anden kæde, lavpriskoncernen Cabinn ejet af Niels Fennet, har lige afsluttet forhandlinger med Københavns Kommune og håber i 2017 at kunne indvi 530 hotel­lejligheder med et samlet budget omkring en kvart milliard kroner i Ørestad City.

Senest har Danica Pension meldt om mulige planer med 200-400 hotelværelser i det mangeårige, men snart forladte Post Danmark-hovedsæde i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården.

-Arkiv- Ill til RB 08.05.2012 21:50 Frank Jensen gør comeback i

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen