Berlingske Business

Holger K: Ja, Skat er i tillidskrise

pix - holger k - biz
Skatteminister Holger K. Nielsen forlader det åbne samråd angående SKAT's redegørelse. Foto:

MUS-samtaler, efteruddannelse og drejebøger skal være med til at ændre kulturen i Skat og få genoprettet tilliden, understregede skatteministeren på et åbent samråd her til formiddag.

Skatteministeren skulle på et åbent samråd i dag forsøge at berolige Folketingets skatteordførere om, at kulturen i Skat er i bedring. Det sker efter en stribe sager, hvor behandlingen af borgernes retssikkerhed har været på gyngende grund.

Skatteminister Holger K. Nielsen (SF) fremhævede en rapport, som Skats retssikkerhedschef for nylig har udfærdiget, som kom med hård kritik af arbejdsmetoderne og blandt andet førte til nedlæggelsen af Skats afdeling for særlig økonomisk kriminalitet.

Rapporten fik også den konsekvens, at der vil blive lavet nye retningslinjer for retssikkerhed og en drejebog for gennemsigtighed.

»Retssikkerhed handler ikke kun om regler, men også kultur. Derfor tager man målrettet fat på at lave drejebøger for, hvad medarbejdere kan og ikke kan,« sagde skatteministeren på samrådet.

Noget der, ifølge ministeren, løbende skal følges op på hos medarbejderne i Skat med MUS-samtaler og efteruddannelse.

Tillidskrise

Ifølge skatteordførerne fra DF og K, Dennis Flydtkjær og Brian Mikkelsen, er der dog brug for at få foretaget en undersøgelse af Skats metoder, som ikke er udført af Skat selv.

»Vi har set en stribe af sager, som har fået en række mennesker til at miste tilliden til skat," sagde Brian Mikkelsen, mens Dennis Flydtkjær ikke var overbevist om, at «hver en sten er blevet vendt« i Skats egen undersøgelse.

Holger K. Nielsen afviste dog kravet om en uvildig undersøgelse. Han er godt tilfreds med Skats rapport og de tiltag, den har ført til, og mener ikke, en ny undersøgelse er svaret.

»Ja, der er tillidskrise i Skat. Og hvis vi skal genoprette tilliden, skal vi have arbejdet til at fungere igen. Det tror jeg, borgerne er mere optaget af end en advokatundersøgelse,« sagde skatteministeren.

Uklarhed om teleoplysninger

En af de vigtigste sager, der lå til grund for dagens samråd, er Skats gentagne forsøg på at indhente oplysninger hos teleselskaber om deres kunder.

Skatteministeren fastholdt på dagens samråd, at Skat har haft de nødvendige beføjelser til at bede teleselskaber om opkalds- og lokationsoplysninger som bevis i skattesager.

Sagen har været omstridt, fordi flere eksperter har vurderet, at den praksis er ulovlig. I dag blev den så stillet i bero, efter Erhvervsstyrelsen i BT meldte klart ud, at det i deres optik er i strid med EU-direktivet om e-persondata. Skatteministeriet har derfor forhørt sig hos EU-kommissionen, som skal komme med den endelige vurdering.

»Der er en hel konkret uenighed mellem Erhvervsstyrelsen og os i Skat. Vi mener, det kan være meget relevant at indhente de oplysninger, og indsatsen mod skattesnyd forudsætter, at Skat har nogle redskaber,« sagde Holger K. Nielsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen