Berlingske Business

Hold øje med toplederen privat

chef
Foto: Scanpix

Hvis de får børn, køber dyr ejendom, mister et nært familiemedlem eller får en pris, har det betydning for virksomheden.

Bundlinjen forringes med over 20 pct., når topchefen mister et barn og 15 pct., når han eller hun mister ægtefællen, viser INSEAD-forsker Morten Bennedsens forskningsprojekt fra 2010 »Do CEOs Matter?«

Til gengæld er der kun en lille, omend statitis­tisk ikke-signifikant effekt på virksomhedens bundlinje, når svigermor dør.

n En mandlig topchef skaffer sig op til seks pct. mere i løn, når han får sit første barn. Til gengæld oplever hans mandlige ansatte lønnedgang, viser ny forskning fra professor Michael S. Dahl ved Aalborg Universitet. Forklaringen kan være, at forsørgergenet kommer op i CEOen, når han bliver far og får ham til at arbejde hårdere og mere effektivt for at forsørge familien.

Aktier i amerikanske virksomheder underperformer med 25 pct. i forhold til andre store virksomheder, hvis CEOen køber dyre ejendomme. Det viser studiet »Where are the Shareholders’ Mansions?« af to amerikanske forskere. CEOens anskaffelse af dyre prestige-boliger kan signalere, at han er mere optaget af fritid end af arbejde. En anden forklaring er, at han bruger for meget tid på indretnings-og landskabsarkitekter.

Virksomheder, hvis CEO tildeles priser som f.eks. Årets Leder, underperformer. Toplederen bliver stjerne og bruger mere tid på at skrive erindringer og på bestyrelsesposter uden for virksomheden end inden for, viser et amerikansk studie, »Superstars CEOs«.

Narcisistiske topleder løber større risici, og deres virksomheder oplever større udsving i profitabiliteten, viser »Narcissistic CEO’s and their effects om company strategy and performance« af to amerikanske forskere. De har målt amerikanske CEOs narcisissisme ved bl.a. at studere størrelsen af foto af ham i årsrapporter, og optalt, hvor ofte han siger »jeg« i interview i pressen.

Et nyt uudforsket forskningsområde, som nævnes i amerikansk presse, kan være, hvorden det påvirker virksomheden, når top­lederen lader sig skille fra den gamle model og bytter hende ud med en »trofækone«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen