Berlingske Business

Højere boligpriser vil stimulere forbruget

dfsgds
Cheføkonom i Danske Bank, Steen Bocian, anerkender, at de stigende boligpriser kan gavne den danske økonomi, men holder fast i at markedet for lejligheder i København er for småt til at trække hele danske økonomi fremad. Foto:

Den fremgang, som nu ses på boligmarkedet, udgør en vigtig stimulans for dansk økonomi. Det kan være med til at få danskerne til bruge lidt flere penge, så der kommer mere vækst og flere nye job.

De prishop, vi nu ser på især lejligheder i København, men også på huse mange steder, vil være med til at stimulere det private forbrug og dermed øge sandsynligheden for, at dansk økonomi nu langt om længe er på vej mod bedre tider.

I løbet af det seneste år er ejerlejligheder steget hele 12,4 procent på landsplan, mens parcelhuse er oppe med 3,9 procent.

Det øger friværdierne mange steder, mens andre kan glæde sig over, at de måske ikke længere er helt så gældsatte og insolvente som før.

»Man må håbe, at de højere boligpriser vil skabe lidt mere optimisme og omsætte sig i mere belåning og forbrug. For det er noget, der er brug for herhjemme, hvor det private forbrug har udviklet sig meget svagt i flere år,« siger direktør i Realkreditforeningen Karsten Beltoft.

Han tilføjer, at lånelysten på det seneste har været yderst beskeden – trods de stigende boligpriser. Folk har flere år i træk været mere optaget af at spare op, afvikle gæld og nedbringe faste udgifter end på at låne og forbruge. Så selv om boligpriserne nu stiger, er det ikke sådan, at en låne- og forbrugsfest er umiddelbart forestående.

Fortsat er boligpriserne da også omkring 15 til 20 procent lavere end på toppen i efteråret 2006, alt efter om der kigges på huse, lejligheder i København eller andre dele af landet.

En stor rolle for økonomien

Cheføkonom i Danske Bank Steen Bocian siger på tilsvarende vis, at udviklingen på boligmarkedet spiller en »meget stor rolle« for, om dansk økonomi taber eller vinder fart.

»Det er sandsynligvis også derfor, at vi nu begynder at se, at forbrugernes tillid til fremtiden vokser. Men markedet for lejligheder i København er ret lille og afgrænset, så selv om priserne her stiger stærkt, er det ikke noget, der kan trække hele dansk økonomi op,« siger han.

Endnu er de prishop, som ses på parcelhuse, forholdsvis beskedne, men hvis udviklingen fortsætter, så er det givet noget, der får mange til at tænke på, om der ikke råd til et nyt køkken, en tilbygning, en ny bil eller noget helt andet.

»Den stigende realløn trækker i samme retning. Men vi tror ikke på nogen hurtig og stor stigning i det private forbrug. Mange har fortsat stor gæld og behov for at spare op, og de fleste har ikke nogen likvid formue, der er specielt imponerende,« siger Steen Bocian.

Godt nok viser de seneste tal fra Danmarks Nationalbank, at mange har store formuer stående som likvider i banken, men det skyldes især, vurderer Steen Bocian, at mange har solgt obligationer gennem den seneste tid, hvor kurserne har været tårnhøje, og frygten for kursfald og stigende renter er taget til.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen