Berlingske Business

Høje danske priser giver 135 mia. kr. i ekstra eksport

aa
Foto:

Danske virksomheder eksporterer kvalitetsvarer for 300 mia. kr. Men der skal kæmpes for at holde positionen i kvalitetseliten, advarer eksperter.

Kvaliteten i den danske vareeksport er så god, at virksomhederne kan kræve markant højere priser end deres europæiske konkurrenter. Det skriver Finans.

Over halvdelen af eksporten bliver således solgt til priser, der er mindst 15 pct. højere end det europæiske gennemsnit. Overpriserne giver en årlig eksportgevinst på 135 mia. kr. og placerer Danmark i toppen af den europæiske kvalitetselite.


Kvalitet er en udpræget dansk styrke, mener chefanalytiker Allan Sørensen fra Dansk Industri, der står bag analysen. Og det er helt nødvendigt, hvis danske virksomheder skal klare sig.
»Vi har et højt omkostningsniveau. Så hvis vi skal være konkurrencedygtige ude i verden, er vi nødt til at have noget særligt at tilbyde,« siger Allan Sørensen til Finans.


Danske virksomheder sælger kvalitetsvarer over grænsen for 300 mia. kr. årligt. Men det er ikke nok at have de rigtige produkter. Virksomhederne skal også blive bedre til at forlange den rigtige pris for varerne, argumenterer Casper Mønsted, der er partner i det økonomiske konsulenthus Incentive.


»Historisk har danske virksomheder haft en tendens til at prissætte på mavefornemmelse. De seneste 10 år er der i stigende grad kommet fokus på at se prissætning som en disciplin. Men det er især i de store virksomheder, det har bidt sig fast. Der er stadig mange små og mellemstore virksomheder, der er for usystematiske i deres tilgang,« siger Casper Mønsted til Finans.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen