Berlingske Business

HK'ere går til forhandlinger med krav om mere tryghed

Startup team at work. Big open space office, laptops and paperwork. Business concept. Film effect and lens flare effect, blurry background
Overenskomstforhandlingerne for privatansatte skydes onsdag i gang, og ifølge HK/Privat bør forhandlingerne munde ud i mere tryghed for medlemmerne. Det siger formand Simon Tøgern.

Tryghed i form af uddannelse, seniorordninger og fleksible arbejdstider står øverst på HK'eres ønskeliste.

Overenskomstforhandlingerne for privatansatte skydes onsdag i gang, og ifølge HK/Privat bør forhandlingerne munde ud i mere tryghed for medlemmerne. Det siger formand Simon Tøgern.

- Vores hovedkrav er baseret på 15.000 udsagn fra medlemmerne, som blev indhentet, da vi besøgte næsten 1000 arbejdspladser før sommerferien.

- Tryghed er det gennemgående tema, og det oversætter vi til mere uddannelse, seniorpolitikker og mere indflydelse på den daglige tilrettelæggelse af arbejdstiden, siger Simon Tøgern, der er formand for 110.000 medlemmer i HK/Privat.

bmr

Ifølge Simon Tøgern giver mange af HK/Privats medlemmer udtryk for, at de er bekymrede for, om de kan blive ved med bestride deres job, fordi teknologien udvikler sig.

- De er usikre på, om de kan holde til jobbet som 62- eller 64-årige. Og så er der en utryghed om det med at få dagligdagen til at hænge sammen, når der skal hentes børn, eller ens syge mor skal på hospitalet, siger Simon Tøgern.

Onsdag indledes overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked, når CO-industri og Dansk Industri sætter sig til forhandlingsbordet.

probana

Blandt medlemsorganisationerne i CO-industri er 3F, Dansk Metal og HK/Privat.

I alt skal omkring 600.000 privatansatte have forhandlet nye overenskomster i løbet af den kommende tid.

Højere løn er ikke et krav for HK/privat i forbindelse med overenskomstforhandlingerne, fordi der ikke er mindstelønsbestemmelser i de overenskomster, som HK/privats medlemmer er en del af.

Lønnen forhandles lokalt på arbejdspladserne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen