Berlingske Business

Historisk lav inflation betyder pæne lønstigninger

Forbrug
Den øgede købekraft, som danskerne oplever i øjeblikket, vil ikke komme til at øge privatforbruget voldsomt, siger økonom. FOTO: Erik Refner/Scanpix. Foto:

Reallønnen er steget med 1,3 procent i forhold til sidste år, og det skyldes primært lav inflation. Det giver danskerne forbedret købekraft.

Inflationen er på et historisk lavpunkt, og sidste uge oplevede vi for første gang siden 1954 deflation i forbrugerpriserne. Det har bidraget til at give gode reallønsstigninger det sidste år.

Lønnen inden for DA-området er fra 4. kvartal 2013 til samme kvartal i 2014 steget med 1,7 procent, og det er ifølge Steen Bocian, cheføkonom i Danske Bank egentlig ikke bemærkelsesværdig højt. Men sammenholdt med den historisk lave inflation betyder det, at danskernes købekraft er markant forbedret i forhold til samme tidspunkt sidste år.

»I 4. kvartal sidste år var inflationen på 0,4 pct., hvilket vil sige, reallønnen steg med 1,3 pct. Det er faktisk ganske meget for dansk økonomi« skriver Steen Bocian.

Overenskomstforhandlinger i KL-huset

Danskerne får flere penge mellem hænderne, men det betyder alligevel ikke, at forbruget vil katapultere i 2015.

»Reallønsfremgangen understøtter den langsomme bedring i det private forbrug, men da danskernes husholdningsgæld fortsat er meget høj, er der ikke tale om en kraftig fremgang i forbruget, og der er heller ikke udsigt til kraftig fremgang i løbet af 2015«, siger Steen Bocian fra Danske Bank.

PIX11BUSdeflation.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen