Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

Her får du fem gode råd til at booste dit sælger-gen

Thomas Jarolics slår en handel af med en blomsterbinder på Amager. Her bytter han noget håndcreme til en orkide.
Thomas Jarolics der vil bytte sig fra en hårnål til et rolex. Her bytter han en håndcreme til en orkide i en blomsterbutik på Amager. Foto:

Thomas Jarolics er salgscoach, foredragsholder og manden bag podcasten »Hårnålens værdi«, hvori han ved at bytte sig fra en hårnål, har målet om til sidst at kunne ende med et Rolex-ur. Salgs-genet skal være i orden, og her giver han fem gode råd til at blive en bedre sælger.

En rigtig god sælger kan sælge sand i Sahara, siger man. Forstået heri ligger, at man er så god til at sælge, at man kan afsætte noget billigt, der oven i købet findes i overflod.

Den udfordring har salgscoachen Thomas Jarolics stillet sig selv i en podcast for Berlingske Business, og han må siges at være en værdig repræsentant for metaforen, da han har sat sig for at bytte noget så overflødigt som en hårnål for i sidste ende at kunne se, hvad klokken er på et Rolex-ur.

For at have succes med at sælge skal man dog gøre sig nogle ting klart først, mener Thomas Jarolics, der har indvilget i at give fem gode råd til folk, som har en sælger i maven.

Onsdag

»Podcasten henvender sig egentlig til alle. I starten havde jeg tænkt, at det skulle handle om mere hardcore salg, men nu henvender det sig mere til et yngre segment og til folk, som har en generel interesse i det,« siger han.

Podcasten »Hårnålens Værdi« kan høres på iTunes og på Spreaker.com eller i din podcast-app samt på Apple TV. Hver onsdag bliver der udgivet nye afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

Her er Thomas Jarolics fem råd til at slå en handel af:

1. Vær ærlig

»Det første handler om, at være reel og ærlig. Ofte kan man gøre det rimelig kort i stedet for at komme med alle mulige søforklaringer.«

2. Gør forarbejdet

»Sæt dig godt ind i personen eller virksomheden, du bytter med. Hvad for kunder har de, hvad er deres hovedprodukt, og hvad kan man bruge dem til. Kig på Facebook, kig på LinkedIn. Lav en grundig research af virksomheden. Har du en god viden om virksomheden, har du også have et bedre grundlag for at pitche dit salg til dem.«

02BUSPix-Succes-Helgason-12.jpg

3. Hvorfor skal vedkommende handle med dig?

»Kom med nogle gode grunde til, hvorfor de skal bytte med dig. Folk køber ikke kun af dine grunde. Fortæl dem, hvad du kan give dem af værdi. Der må gerne være noget langsigtet, der drager dem til det.«

4. Læs dig klog

»Læs bøger om socialpsykologi, om salg, og om samfundet. Bliv klog på mennesket og lær dig selv bedre at kende. Find ud af hvilken type du selv er som person. Med den viden har du også lettere ved at finde ud af, hvordan kunden er som person, og hvorfor de er som de er.«

5. Folk hader sælgere

»Folk hader sælgere, og hader at blive solgt til. Folk elsker derimod at gøre en god handel. Husk at stille åbne spørgsmål. Når man gør det, giver kunden et arsenal af viden om, hvordan man kan sælge til dem. Det er stærkere at bruge modpartens egne ord til at forklare, hvad kunden kan få ud af handlen,« siger Thomas Jarolics.

12BUSPodcast-Succeskriterie.jpg

Podcasten »Hårnålens Værdi« kan høres på iTunes og på Spreaker.com eller i din podcast-app samt på Apple TV. Hver onsdag bliver der udgivet nye afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

Læs mere om Thomas Jarolics på Jarolics.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen