Berlingske Business
BREAKINGDansk biotekfirma skal på børsen -  vil sælge aktier for 600 millioner

Her er ugens bedste Business Gossip

gossip

Her er ugens op- og nedture i dansk erhvervsliv

Ugens opture

Lars Larsens kup

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSlars-larsen-152141.jpg
GrundlÔø?gger og ejer af JYSK, Lars Larsen. Til BM

Hvis nogen skulle have været i tvivl, så blev det slået fast, at man ikke bare finder en ny Lars Larsen, når den gamle skal erstattes. Den erkendelse er Lars Larsen også kommet til, og derfor vælger han nu at lægge fremtidens ejerskab af Jysk ind i en fond, sådan som han beskrev det i Berlingske Business tidligere på ugen.

Det er rettidig omhu, at Lars Larsen har helt styr på fremtiden for Jysk, og det er rettidig omhu at komme til erkendelsen, at hans søn og datter måske ikke har evnerne og måske heller ikke har lysten til at skulle tage over, når Lars Larsen ikke længere kan eller vil stå i spidsen for den enorme detailkoncern.

Det er en fantastisk succes, Lars Larsen har skabt.

Det er næsten endnu mere fantastisk, at en stifter som ham også har overblikket og indsigten til at få styr på fremtiden i god tid. Det er afgørende for den fremtidige succes for Jysk, og med de planer for ekspansion, som Lars Larsen samtidig lægger frem, tyder alt på, at successen kun vil fortsætte.

Stendevad bestod sin eksamen

Artiklen fortsætter under billedet
ATP direktør Carsten Stendevad fotograferet hos Berlingske Media på Pilestræde tirsdag den 25. august 2015. Foto : Mathias Løvgreen Bojesen

Man kan sige, at ATP-direktør Carsten Stendevad netop har været til den sidste eksamen som topchef i den store danske investor. Og heldigvis for Stendevad kom han fra opgaven med en aldeles nydelig karakter. For med et pænt afkast – pænt i den kontekst, at det jo er svært at få høje afkast for investorer p.t. – var det et godt sidste regnskabspunktum, han satte, inden han snart forlader ATP.

Ordet »nydeligt« ligger også lige for, når man ser på hans samlede tid i ATP. Det har været en interessant periode, hvor ATP har skullet omstille sig i jagten på afkast.

Den opgave er ikke bare lige til, og ATP har da også måttet tage nogle store sving og investerer nu meget mere direkte i virksomheder og fonde end tidligere. Dermed tager man større risici, end når man kaster penge i mere passive investeringer. Men det er gået – og gået godt i mange tilfælde, og ATP har i Stendevads regeringstid vokset sig endnu vigtigere som storinvestor i Danmark – og en investor, som virkelig betyder noget i et lille land som Danmark.

Styr på blandingsforholdet

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSCees-de-Jong-152257.jpg
Chr. Hansens topchef Cees de Jong, som har stået i spidsen for firmaet i nu snart halvandet år.

Det er nok ikke, fordi mange danskere ved, hvad ingrediensvirksomheden Chr. Hansen går rundt og laver. Så lad os bringe lidt venlig forbrugeroplysning: Senior-gossipchefredaktør Hansen holder meget af Campari, uden at trenden helt har bredt sig til os yngre medlemmer af redaktionen. Men den røde drik får faktisk sin farve fra hunlus, og det er Chr. Hansen, der hiver farven ud af lusene og gør drikken rød.

Nå, tilbage til virksomheden Chr. Hansen. For den hollandske topchef, Cees de Jong, har altså godt styr på forretningen.

Det friske regnskab viser vækst på toplinjen og på bund­linjen, og det positive er, at den organiske vækst har det rigtigt fint (måske de har fundet en opskrift på den slags?).

Så selv om Chr. Hansen og Cees de Jong altså ikke får meget bevågenhed, så er det ikke det samme, som at der ikke er styr på forretningen.

På den måde ligner Chr. Hansen faktisk de fleste danske virksomheder. Veldrevne – men uden behov for at prale om det.

Ugens nedture

Man har et standpunkt ...

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSHenrik-Grtler-152338.jpg
interview med direktør Henrik Gürtler for atÃätegne et portræt af både investeringsvirksomheden Novo A/S og af Henrik Gürtler, som står i spidsen for den, men også at tage temperaturen på dansk biotek lige nu.

Enhver bestyrelsesformand med respekt for sin fremtid har tatoveret den historiske Jens Otto Krag-læresætning »Man har et standpunkt, til man tager et nyt« ind i hjernebarken. Således også formanden i Novozymes, Henrik Gürtler.

Det går skidt i Novozymes. Læg hertil, at den daglige ledelse med Peder Holk Nielsen i spidsen ikke just har glimret med kommunikationen til aktiemarkedet. Samlet har det givet et voldsomt kursdyk. Og nu står de så der, formand og topchef, og skal give aktiemarkedet nogle klare svar.

Skal man tro Gürtler, er der ingen vaklen. »Bestyrelsen bakker op om Novozymes’ ledelse og den valgte forretningsstrategi – såvel på kort som på langt sigt,« lyder således formandens korte kommentar. Og sådan er det i erhvervslivets top. En formand skal selvfølgelig bakke op om sin direktør – lige indtil der foreligger en ny situation. Spørgsmålet er, om aktionærerne er tilfredse med denne udmelding.

Gürtler og Holk Nielsen har et meget langt fællesskab i Novozymes bag sig. Det gør ikke et topchefskifte i utide lettere.

Må vi få syn for sagen?

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSNIELS-ADOLFSEN-152631.jpg
Niels Adolfsen, Smarteys

Der er noget, jeg ikke forstår, og juniorgossipperen vil sikkert supplere med at sige, at det kunne der skrives bøger om.

Men jeg forstår ikke, at der i Danmark skulle være reel konkurrence på optikermarkedet. Briller kan købes for det halve i nabolande som Tyskland og Sverige, og når man ser brillebutikker skyde op på de dyreste handelsstrøg, ja, så er det svært at se, hvor denne benhårde konkurrence er.

En ny, mindre brillekæde, Smarteyes, opgiver ambitionerne om at åbne 50 butikker. Til dagbladet Børsen siger direktør Niels Adolfsen, at ekspansionen ikke kan lade sig gøre, fordi de andre kæder, ikke mindst Louis Nielsen, har kørt på Smarteyes og gjort det svært for den nye kæde at etablere sig med medarbejdere. Om det er dårlig ledelse eller blot en dårlig undskyldning, er ikke helt til at vide.

Men hvis Smarteyes-beklagelserne har noget på sig, burde det være en sag for konkurrencemyndighederne. Niels Adolfsen forlader i øvrigt Smarteyes.

Manden med de brede skuldre

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSpeter-lybecker-152759.jpg
Peter Lybecker Nordeas

De er heldige i Nordea at have en erfaren bankrotte siddende i spidsen i Danmark på et tidspunkt, hvor Murphys lov regerer, og alt, hvad der kan gå galt, går galt. Manden med de brede skuldre, bankdirektør Peter Lybecker, er en hyppig gæst her på gossippernes fredagsliste. Og ja, på det seneste mest på nedturslisten.

Egentlig en type i erhvervslivet, som gossipperne sætter pris på. Lybecker er en mand, der siger, hvad han mener, også selv om det måtte give et par svirp over rygstykkerne. Tro ikke, at kritik preller af på Lybecker, han er meget passioneret om sin bank, men han ved også, at kritik og ros kommer og går. Blot skal man være ærlig.

Og ærlig var lige præcis, hvad Peter Lybecker var, da han i denne uge skulle kommentere Nordeas regnskab for så vidt angår de danske forretninger. Flere og flere kunder forlader Nordea-butikken, og Lybecker erkender, at banken ikke i tilstrækkelig grad har kælet for kunderne. Egentlig en klar melding til bankens formand, finnen Björn Wahlroos, om at kundefokus er det vigtigste i en bank. Altså det allervigtigste.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen