Berlingske Business

Her er topchefernes største skræk

Konkurrenter
Nye og anderledes konkurrenter er virksomhedernes største skræk. Foto:

Nye konkurrenter, der kommer ind fra højre fra andre brancher, er virksomhedernes største trussel mod vækst, viser nye undersøgelse fra PwC. Omkring 400 danske direktører og underdirektører har medvirket i undersøgelsen.

De er ikke helt nye konkurrenter fra helvede, men det er tæt på. Nye hurtige konkurrenter, der kommer ind fra sidelinjen fra andre brancher, er de danske topchefers største skræk.

Det viser PwCs omfattende undersøgelse blandt 400 adm. direktører og afdelingsdirektører. Det såkaldte CXO Survey 2015. I deres svar kan man se, at hver tredje opfatter de nye traditionelle og utraditionelle konkurrenter udelukkende som en trussel. Kun ti pct. ser dem som en mulighed.

Dermed er de ny konkurrenter, der æder store bider af ens marked, virksomhedernes største trussel for vækst, bemærker PwC.

»CXO’erne oplever i disse år, at konkurrentbilledet forandrer sig væsentligt. Tidligere så man primært nye konkurrenter dukke op inden for ens egen branche, mens de i dag også opstår ud af andre brancher eller teknologier,« siger Lars Baungaard, der er partner og direktør i PwC.

»Det gør konkurrentbilledet mere uigennemsigtigt og uforudsigeligt, og det ser de fleste CXO’er som en klar udfordring og trussel,« udtaler Lars Baungaard.

Som logisk konsekvens af det nye trusselbillede ser topcheferne fornyelse og innovation som vejen til at byde konkurrenterne trods. Innovation er CXO’ernes vigtigste fokusområde i år med besparelser og effektiviseringer på andenpladsen.

»Ud over effektiviseringer ser vi, at CXO’erne planlægger at skærpe deres fokus på innovation og kunderne i det kommende år. Det er deres reaktion på presset fra konkurrenterne, og det skal sikre dem vækst i et marked, hvor det i stigende grad gælder om at være mere fremsynet og mere nytænkende end konkurrenterne,« siger Lars Baungaard.

»Ofte er det også sådan, at det netop er via kunderne, at ideerne til innovation opstår,« understreger Lars Baungaard.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen