Berlingske Business

Her er fidusen: Sådan har rigmænd gemt penge i skattely

PANAMA-AIR-AIRPORT-TOCUMEN
ARKIVFOTO fra lufthavnen i Panama City. Foto:

Banker, sportsfolk, privatpersoner og virksomheder har skjult formuer for skattemyndighederne ved at samarbejde med en udbyder af skattely-løsninger i Panama.

Det viser et historisk stort læk af data til mere end 100 medier, som Politiken og DR har været med til at gennemgå. Blandt andet har Nordeas filial i Luxembourg medvirket til dette.

Her er fidusen kort:

* En dansk virksomhed eller privatperson opretter et selskab i Panama. Advokatfirmaet Mossack Fonseca sætter såkaldte stråmænd i spidsen for selskabet.

* De tre lokale stråmænd i Panama får rent proforma tildelt titel af direktører.

nem

* En fuldmagt fra stråmændene sikrer dog, at den danske velhaver eller virksomhed fortsat råder over pengene i selskabet.

* Selskabet er fritaget fra at betale skat i Panama, hvis det ikke har aktiviteter i landet.

* Der er heller ingen pligt til at aflægge regnskab.

* De danske skattemyndigheder kan dermed ikke få indsigt i de værdier, som selskabet har placeret i skattelyet.

* Ejeren kan fra det skjulte selskab via en bank, der ikke er omfattet af regler om indberetning, overføre penge til sit hjemland.

* Siden 1. januar 2016 har Nordea været omfattet af nye regler om indberetning.

FBL-WC-2018-ARG-BOL

Kilder: DR, Politiken.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen