Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Her er de ti bedste comebacks i dansk erhvervsliv

aaa
Foto:

Se her hvilke danske virksomheder, der har været bedst til at rejse sig fra økonomiske problemer på blødende knæ til ikke fremgang og vækst.

Der er altid grund til at hylde de virksomheder, der præsterer stor vækst og fremgang. Store virksomheder, der vokser, skaber arbejdspladser og vækst i det danske samfund.

Men et er at bevare og udvikle en succes. Det er en bedrift. Noget andet er at ændre retningen i en virksomhed, der er kommet i problemer og trække den op på benene efter at have været i knæ. Det er også noget af en bedrift, der ledelses- og medarbejdermæssigt virkelig trækker tænder ud, og som det er værd at trække frem.

Se hele listen over Danmarks 1000 største virksomheder

Aaa

På baggrund af den nye Guld1000-liste, som offentliggøres i dag i Berlingske Business Magasin, har Berlingske lavet en analyse, der viser de ti virksomheder, der har lavet de mest markante comebacks i dansk erhvervsliv de seneste par år med udgangspunkt i den største ændring i overskudgrad fra gennemsnitter i 2013 og 2014 sammenlignet med overskudsgraden i 2015.

BM

Listen viser, at det mest markante comeback er lavet af rederiet Torm, som i flere år kæmpede med at holde balancen på gravens rand, men som i foråret 2015 endte med at kunne aflyse begravelsen og sikre sig ny ejerkreds og kapital. Det skete, da kapitalfonden Oaktree sammen med flere banker og fonde gik sammen om at redde det 127 år gamle rederi ved at nedskrive og konvertere gæld til aktier i virksomheden.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Torm tog ellers i flere år vand ind, tynget af milliardgæld og et hårdt shippingmarked. Men en aftale med Oaktree er stærkt medvirkende til, at Torm topper listen med en ændring i overskudsgraden på 47,9 procentpoint fra 2013/14 til det seneste årsregnskab som er fra 2015.

28BBMMaersk-Olie-Lav-oliepr.jpg

Nummer to på listen udgøres af værdihåndteringsselskabet Bankernes Kontantservice (BKS), som de danske banker solgte tidligere i år til den svenske konkurrent Loomis. BKS blev oprettet i 2010 ved at lægge flere af de enkelte bankers pengetransportvirksomheder sammen efter at der havde været flere voldsomme røverier mod pengetransporter. BKS blev skabt for at sikre en dansk værdihåndteringsinfrastruktur, der var langt bedre end den havde været hidtil. Det lykkedes så godt, at Loomis før sommerferien købte BKS for 250 mio. kr. BKS har tidligere voldt ejerne problemer, men det lykkedes til sidst at gøre BKS til en bedre forretning, og så kunne selskabet sælges. Ændringen i overskudgraden på 23 procentpoint fra -8,3 pct., som er snittet fra 2013 og 2014, til 14,7 pct. i 2015 rækker til en andenplads.

Hvis man springer til sjettepladsen finder man det familieejede høreapparatfirma Widex, hvori vendingen har været til at tage at føle på. Efter en stor indtjeningeskrise i 2013 og 2014 synes virksomheden tilbage på sporet, hvilket også afspejler sig hos ejerne, de to familier Tøpholm og Westermann som begge sprang betydeligt frem på listen over Danmarks 100 rigeste, som Berlingske Business Magasin offentliggjorde i slutningen af september. Begge familier sprang mere end ti pladser frem til henholdsvis nummer 20 og nummer 21 på listen over Danmarks rigeste på baggrund af vendingen i Widex fra 2013 og 2014 og til 2015. Widex har i perioden ændret overskudsgraden med 11,6 procentpoint til 4 pct. i 2015.

27BBMAnders-Colding-Friis-2.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen