Berlingske Business

Her er Danmarks nye forbrugerombudsmand

Erhvervs- og vækstministeren har fundet den kvinde, der de næste seks år skal bestride den tunge post som forbrugerombudsmand.

Juristen Christina Toftegaard Nielsen bliver fra 1. marts ny forbrugerombudsmand.

Det oplyser Erhvervs- og vækstministeriet i en meddelelse tirsdag eftermiddag.

Den 50-årige Christina Toftegaard Nielsen kommer fra Justitsministeriet og har tidligere arbejdet som advokat. Hun bliver den  femte i rækken af forbrugerombudsmænd siden institutionen blev oprettet. Det skete i 1975. Forbrugerombudsmanden bliver altid udpeget til at udføre hvervet i en seksårig periode, hvilket også er tilfældet denne gang.

Ombudsmandens opgave er at føre tilsyn med, at markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning bliver overholdt af erhvervslivet. Det sker oftes i dialog mellem ombudsmanden og virksomhederne. Forbrugerombudsmanden kan dog også ty til politianmeldelser, hvis ikke hun kan opnå et et tilfredsstillende resultat via forhandling.

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) er tilfreds med, at man nu har fundet det, han betegner som en »solid« medarbejder til jobbet.

»Jeg er glad for, at Christina Toftegaard Nielsen har sagt ja til at tiltræde stillingen som forbrugerombudsmand. Med hendes solide juridiske baggrund og mangeårige ledererfaringer er jeg overbevist om, at hun er den rette til at videreføre og udvikle forbrugerombudsmandsinstitutionens vigtige arbejde,« siger Henrik Sass Larsen i meddelelsen.

Christina Toftegaard Nielsen afløser Benedikte Havskov Hansen, der siden årsskiftet har været konstitueret forbrugerombudsmand. Hun overtog jobbet i forbindelse med, at den tidligere forbrugerombudsmand, Henrik Saugmandsgaard Øe, forlod posten idet han var blevet indstillet til at blive generaladvokat ved EU-Domstolen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen