Berlingske Business

Helle-effekt kan have påvirket forbrugertillid

pix-helle
Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S). Foto:

Den danske forbrugertillid steg i august til det højeste niveau siden november 2007, og Nordeas cheføkonom Helge J. Pedersen spekulerer i, om det måske er statsminister Helle Thorning-Schmidts (S) ord, der slår igennem blandt danskerne.

Overordnet opgøres forbrugertilliden til 5,9 mod 3,7 i juli. Det fremgår af tal fra Danmarks Statistik. Ifølge estimater indsamlet af Ritzau Finans havde økonomerne ventet en stigning, men kun til indeks 3,9.

Danskerne har generelt været optimistiske omkring økonomien sommeren igennem, og august er tredje måned i træk med et positivt tal for forbrugertilliden på trods af, at der ikke er sket alt for meget i økonomien i løbet af sommeren, bemærker Helge J. Pedersen i en kommentar.

Han spekulerer i, om det er lykkes for Helle Thorning-Schmidt at skabe en "Helle-effekt" og genskabe optimismen i befolkningen med snak om, at krisen er ved at være overstået - på samme måde, som det i sin tid lykkedes for Poul Schlüter at genskabe optimismen tilbage i 1980'erne.

Andre årsager kan dog også være tegn på, at eurozonen er på vej ud af krisen. Eurozonens BNP steg i andet kvartal med 0,3 pct. efter flere kvartaler i streg med negativ vækst.

Nordea opfordrer dog indtil videre til, at man klapper hesten, for krisen er kun lige ved at slippe taget i den danske økonomi, skriver Helge J. Pedersen. En vedholdende stigning i forbrugertilliden kan dog være med til at gøre vejen ud af krisen kortere.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen